فرمالین 37% محلولی از فرمالدئید در آب است که 37 درصد آن از فرمالدئید تشکیل شده است. این یک مایع بی رنگ با بوی تند است.فرمالدئید، جزء اصلی آن، یک ترکیب آلی طبیعی است که از کربن، هیدروژن و اکسیژن شکل گرفته است. این ترکیب در چندین زمینه از جمله تنظیمات پزشکی و آزمایشگاهی، تولید لوازم آرایشی و اهداف مختلف صنعتی و بهداشتی استفاده می‌شود.

خاصیت ضدعفونی کنندگی قوی فرمالین آن را به ابزاری موثر برای استریل کردن ابزار، تجهیزات و سطوح که ممکن است دارای میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا هستند تبدیل کرده است.باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها را توسط واکنش با پروتئین‌ها، DNA و سایر مولکول‌های بیولوژیکی از بین می‌برد و ساختار و عملکرد آنها را مختل می‌کند.

logo-svg-eaz

خرید فرمالین 37%

برای خرید آنلاین فرمالین 37% با بهترین قیمت و تضمین کیفیت از بهترین برندهای موجود بازار از فروشگاه معتبر ای‌آز بازدید نمائید.

در این مطلب می خوانید

فرمالدئید (Formaldehyde)، گازی با بوی تند است. این ماده با فرمول شیمیایی CH۲O، کوچکترین آلدهید می باشد. محلول آبی فرمالدهید، فرمالین (Formalin) نامیده می‌شود. فرمالین موجود در بازار، دارای 37 تا 40 % ماده اصلی است. این محلول 10 تا 12 درصد متانول نیز جهت جلوگیری سریع پلیمریزاسیون، به اضافه‌ی مقداری ناخالصی مانند آلومینیوم و مس دارد.

این ماده معمولاً در صنعت برای ساخت رزین های پلاستیکی، صنایع چوب، کاغذ و نساجی استفاده می شود.  فرمالدئید گاهی اوقات به دلیل اثرات نگهدارنده و سفید کننده به طور نامناسب در فرآوری مواد غذایی اضافه می شود. با این حال، این ماده شیمیایی به طور طبیعی در محیط نیز وجود دارد. در این مقاله به بررسی کامل فرمالین 37% می‌پردازیم. 

تاریخچه کشف فرمالین 37%

متانول فرمالین

فرمالدئید، ماده اصلی تشکیل دهنده فرمالین 37%، اولین بار در سال 1859 توسط شیمیدان روسی آگوست بتراند کشف شد. بتراند در حال مطالعه متانول بود که متوجه شد این ماده به فرمالدئید و آب تجزیه می شود.

در سال 1867، شیمیدان آلمانی آگوست ویلهلم فون هوفمان روشی برای تولید فرمالدئید از طریق اکسیداسیون متانول با دی اکسید منگنز ابداع کرد. این روش به طور قابل توجهی تولید فرمالدئید را آسانتر و ارزانتر کرد.

در سال 1893، شیمیدان آلمانی گوستاو هافمن فرمالین را به عنوان یک ضدعفونی کننده کشف کرد. هافمن متوجه شد که فرمالدئید می تواند باکتری ها و قارچ ها را بکشد.

در سال 1904، فرمالین 37% برای اولین بار توسط شرکت شرکت شیمیایی BASF تولید شد. این شرکت فرمالین 37% را تحت نام تجاری فورمالین به بازار عرضه کرد.

فرمالین 37% به سرعت به عنوان یک ضدعفونی کننده و نگهدارنده محبوب شد. 

ساختار فرمالین 37%

فرمالین 37% محلولی از فرمالدئید در آب است. فرمالدئید یک ترکیب آلی با فرمول شیمیایی HCHO است.مولکول فرمالدئید از یک اتم کربن تشکیل شده است که به دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن متصل شده است.

اتم کربن در مرکز مولکول قرار دارد و اتم های هیدروژن و اکسیژن به ترتیب در دو طرف آن قرار دارند.پیوندهای هیدروژنی بین مولکول های فرمالدئید و مولکول های آب وجود دارد که باعث می شود فرمالدئید در آب حل شود.

عوامل موثر بر ساختار فرمالین 37%: غلظت فرمالدئید بر ساختار محلول 37% تاثیر می گذارد. همچنین pH محلول 37% بر ساختار مولکول های فرمالدئید تاثیر می گذارد. و دیگر اینکه دما بر حلالیت فرمالدئید در آب و همچنین بر ساختار مولکول های فرمالدئید تاثیر می گذارد.

فرمالین 37% یک محلول پایدار است و می تواند با برخی از مواد شیمیایی دیگر واکنش دهد و این محلول می تواند به پلیمرها تبدیل شود.

تولید فرمالین

فرمالدهید، از طریق اکسیداسیون متانول با هوا به دست می آید. واکنش در سطح کاتالیست نقره و در دمای ۶۲۰ تا ۶۸۰ درجه ساتی گراد و در زمانی که متانول دهیدراته و به صورت جزیی اکسید می شود، رخ می دهد. مخلوط متانول و آب برای تثبیت دانسیته و ذخیره سازی، در تانک آماده سازی با پمپ و هوای مورد نیاز برای این فرایند توسط دمنده و در طول یک فیلتر وارد تبخیر کننده متانول می شود. از اینجا، مخلوط آب، متانول و هوا وارد راکتور می شود.

از آنجایی که واکنش گرماده است، گرمای مورد نیاز از خود گرمای واکنش تامین می شود. فرمالین ۳۷ درصد و فرمالین ۱۰ درصد در بازار ایران، رایج ترین نوع کاربرد فرمالین را دارند.

جدول مشخصات فرمالین 37%

مشخصهمقدار
نام شیمیاییفرمالدئید
فرمول شیمیاییHCHO
وزن مولکولی30.03 g/mol
ظاهرمایع بی رنگ
بویتند
نقطه جوش98 درجه سانتیگراد
نقطه انجماد-115 درجه سانتیگراد
چگالی1.08 g/cm³
حلالیت در آبمحلول در آب
pH2.8-3.2

برخی از واکنش های مهم فرمالین عبارتند از:

  • واکنش با آمین ها: فرمالدئید با آمین ها به واکنش می دهد و ایمین ها را تشکیل می دهد.
  • واکنش با فنل ها: فرمالدئید با فنل ها به واکنش می دهد و رزین های فنول فرمالدئید را تشکیل می دهد.
  • واکنش با سولفیت ها: فرمالدئید با سولفیت ها به واکنش می دهد و هیدروکسی متیل سولفونات را تشکیل می دهد.
  • واکنش با پلیمرها: فرمالدئید با پلیمرها به واکنش می دهد و پلیمرهای اصلاح شده با فرمالدئید را تشکیل می دهد.
  • واکنش با پروتئین ها: فرمالدئید با پروتئین ها به واکنش می دهد و آنها را دناتوره می کند.

واکنش های فرمالین می تواند خطرناک باشد و باید با احتیاط انجام شود.

کاربردهای فرمالین 37%

فرمالین 37% یک ضدعفونی کننده و نگهدارنده قوی است که در کاربردهای مختلفی از جمله موارد زیر استفاده می شود:

ضدعفونی کردن تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی

نگهداری از نمونه های بیولوژیکی

جلوگیری از رشد قارچ و کپک

تولید رزین ها و چسب ها

کاربردهای دیگر فرمالین 37% عبارتند از:

  • در صنعت چرم سازی برای حفظ چرم
  • در صنعت نساجی برای ضدعفونی کردن پارچه
  • در صنعت کشاورزی برای کنترل آفات
  • در صنعت آرایشی و بهداشتی برای تولید برخی از محصولات مانند لاک ناخن

تجزیه فرمالین

تجزیه فرمالین می تواند به روش های مختلفی انجام شود:

  • تجزیه شیمیایی: فرمالین را می توان با استفاده از مواد شیمیایی مختلف از جمله اسیدها، بازها و اکسیدان ها تجزیه کرد.
  • تجزیه حرارتی: فرمالین را می توان با حرارت دادن تجزیه کرد.
  • تجزیه زیستی: فرمالین را می توان با استفاده از میکروارگانیسم ها تجزیه کرد.

روش تجزیه فرمالین به عوامل مختلفی از جمله:غلظت فرمالین،موارد استفاده و کاربرد،مقررات دولتی بستگی دارد.

خطرات و ایمنی فرمالین 37%

 خطرات : فرمالین 37% یک ماده سرطان زا شناخته شده است. استنشاق فرمالین 37% می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه، بینی و گلو را افزایش دهد.همچنین این محلول  می تواند پوست، چشم، بینی و گلو را تحریک کند. تماس با فرمالین 37% می تواند باعث قرمزی، تورم، سوزش و خارش شود. و دیگر اینکه بلع محلول فرمالین 37% می تواند سمی باشد و علائمی مانند تهوع، استفراغ، اسهال و درد شکم ایجاد کند. در موارد شدید، بلع فرمالین 37% می تواند منجر به مرگ شود.

نکات ایمنی در مورد استفاده از فرمالین 37% : همیشه برچسب را بخوانید و دستورالعمل ها را دنبال کنید.هنگام کار با فرمالین 37% از دستکش، عینک و ماسک استفاده کنید.در صورت تماس فرمالین 37% با پوست، بلافاصله آن را با آب و صابون بشویید.در صورت استنشاق فرمالین 37%، بلافاصله به هوای تازه بروید.در صورت بلع فرمالین 37%، فوراً با پزشک تماس بگیرید.

فرمالین 37% یک ماده شیمیایی مفید است، اما باید با احتیاط از آن استفاده کرد.

بسته‌بندی و نگهداری صحیح فرمالین 37%

بسته‌بندی:فرمالدهید باید در ظروف دربسته و غیرقابل نفوذ، از جنس پلاستیک، شیشه یا فلز ضد زنگ نگهداری شود.ظروف باید به طور کامل پر شده و در جای خنک و خشک نگهداری شوند.بر روی ظروف باید برچسب مشخصات و هشدارهای لازم درج شود.

نگهداری:فرمالین باید در محلی دور از دسترس کودکان و افراد ناآگاه نگهداری شود.محل نگهداری باید تهویه مناسب داشته باشد.

بازار خرید و فروش فرمالین 37%

بازار فرمالین 37% یک بازار جهانی است که توسط تعدادی از عوامل از جمله تقاضا برای محصولات ساخته شده با فرمالدئید، قیمت مواد اولیه و مقررات دولتی هدایت می شود.قیمت فرمالین 37% به عوامل مختلفی از جمله قیمت مواد اولیه، تقاضا برای محصول و مقررات دولتی بستگی دارد.

در سال 2020، قیمت جهانی فرمالین 37% حدود 400 تا 500 دلار در تن بود. انتظار می رود این قیمت در سال های آینده به دلیل تقاضای رو به رشد برای محصولات ساخته شده با فرمالدئید افزایش یابد.

پیشنهاد مطالعه