پوآر پیپت آزمایشگاهی چیست؟

پوآر آزمایشگاهی، یک توپ پلاستیکی انعطاف پذیر است که با مکش خود باعث انتقال مایعات و محلول های شیمیایی با دقت فراوان به درون پیپت می شود. از این وسیله در آزمایشگاه های علمی و بیمارستانی استفاده می شود. انتقال مایعات به درون پیپت با دهان نیز امکان پذیر است. اما این کار یعنی مکش مایعات سمی، اسیدی و بازی بسیار خطرناک است. از این رو، همواره توصیه می شود از پوآر استفاده شود. به همین دلیل، پوآر آزمایشگاهی همواره یکی از تجهیزات آزمایشگاهی بسیار پرکاربرد به شمار می رود.

پوآر پیپت آزمایشگاهی
پوآر پیپت آزمایشگاهی

طرز استفاده پوآر آزمایشگاهی

1- کلید A را فشرده و حباب لاستیکی را فشار میدهیم تا هوا خارج شود.
2- پیپت را وارد ظرف محتوی مایع نموده و وقتی سر پیپت به اندازه کافی داخل مایع شد کلید S را به آرامی فشار می دهیم تا بر اثر مکش حباب که در مرحله قبل فشرده و خالی شده مایع وارد پیپت شده و بالا بیاید (دقت کنید وارد مکنده نشود).
3- بعد از اینکه به اندازه لازم مایع وارد حباب شد پیپت را وارد ظرفی که میخواهیم مایع را داخل آن خالی کنیم نموده و کلید E را میفشاریم تا مایع داخل پیپت تخلیه شود.

نکات استفاده از پوآر آزمایشگاهی:

  • باید به این نکته توجه شود که هنگام کار با پوآر، مایعات و محلول های شیمیایی به داخل پوآر منتقل نشوند. این بی توجهی موجب می شود بافت پلاستیکی آن فرسوده و دچار نقص شده و غیر قابل استفاده گردد.
  • در بسیاری از مواقع، گلوله فلزی داخل نقطه A دچار مشکل می شود. با تعویض این گلوله ها می توان این مشکل را برطرف نمود.
  • در صورت انتقال مواد سمی، قبل از استفاده از پوآر باید از سالم بودن آن اطمینان حاصل کرد. سالم بودن این وسیله را می توان با آب امتحان کرد.

 

پوآر پیپت چه تفاوتی با پوآر بورت دارد؟

تفاوت پوآر پیپت با پوآر بورت، این است که پوآر پیپت دارای سه دکمه است که وظیفه ی تخلیه هوا، کشیدن مایع به داخل پوآر و سپس تخلیه مایع را به عهده دارند. در صورتی که از پوآر بورت، برای اعمال فشار بر سطح محلول داخل مخزن استفاده می شود.