سیستم تقطیر شیشه‌ ای یکی از ارزانترین روش برای بدست آوردن عرقیات گیاهی است. عرقیات گیاهی، محصولات آبی حاصل از تقطیر با آب هستند. آنها سوسپانسیون های کلوئیدی اسانس ها و همچنین اجزای محلول در آب هستند که از طریق تقطیر با بخار آب یا تقطیر با آب (نوعی از تقطیر با بخار آب) از گیاهان و گیاهان به دست می آیند. این عرقیات گیاهی به عنوان طعم دهنده و آرایشی کاربرد دارند. عرقیات گیاهی رایج برای مراقبت از پوست شامل گلاب، آب گل پرتقال، ماکادمیا، جوجوبا، آرگان و فندق است. رزماری، پونه کوهی و آویشن هیدروسل هایی هستند که ممکن است در تولید مواد غذایی استفاده شوند.

در سیستم تقطیر شیشه ای معمولا برای تقطیر از اتانول و دیگر حلال های آلی همانند استون یا متانول نیز برای استخراج عصاره های گیاهی استفاده می شود.

انواع روش های تقطیر

تقطیر یا تقطیر کلاسیک، فرآیند جداسازی اجزا یا مواد از مخلوط مایع با استفاده از جوشاندن و تراکم انتخابی است که معمولاً در داخل دستگاهی به نام دستگاه ثابت می‌باشد. تقطیر خشک عبارت است از حرارت دادن مواد جامد برای تولید محصولات گازی (که ممکن است به مایع یا جامد متراکم شوند). این ممکن است شامل تغییرات شیمیایی مانند تقطیر مخرب یا ترک باشد. تقطیر ممکن است اساساً منجر به جداسازی کامل شود (که منجر به اجزای تقریباً خالص می شود)، یا ممکن است جداسازی جزئی باشد که غلظت اجزای انتخاب شده را افزایش می دهد. در هر صورت، این فرآیند از تفاوت‌های موجود در نوسانات نسبی اجزای مخلوط استفاده می‌کند.

در کاربردهای صنعتی، تقطیر یک عملیات واحد با اهمیت عملی جهانی است، اما یک فرآیند جداسازی فیزیکی است، نه یک واکنش شیمیایی. تاسیساتی که برای تقطیر بخصوص نوشیدنی های مقطر استفاده می شود، کارخانه تقطیر است. تقطیر شامل موارد زیر است:

  • تقطیر محصولات تخمیر شده نوشیدنی های مقطر با محتوای الکل بالا تولید می کند یا سایر محصولات تخمیری با ارزش تجاری را جدا می کند.
  • تقطیر روشی موثر و سنتی برای نمک زدایی است.
  • عرق گیری از گیاهان دارویی و استخراج روغن های ضروری گیاهان، عصاره گیاهان و …
  • در صنعت نفت، تثبیت نفت نوعی تقطیر جزئی است که فشار بخار نفت خام را کاهش می‌دهد و در نتیجه آن را برای ذخیره‌سازی و حمل و نقل و همچنین کاهش انتشار هیدروکربن‌های فرار در اتمسفر ایمن می‌کند. در عملیات میانی در پالایشگاه‌های نفت، تقطیر کسری کلاس اصلی عملیات برای تبدیل نفت خام به سوخت و ذخایر خوراک شیمیایی است.
  • تقطیر برودتی منجر به جداسازی هوا به اجزای آن – به ویژه اکسیژن، نیتروژن و آرگون – برای مصارف صنعتی می شود.
  • در صنایع شیمیایی، مقادیر زیادی از محصولات مایع خام سنتز شیمیایی تقطیر می شود تا آنها را از سایر محصولات، از ناخالصی ها یا از مواد اولیه واکنش نداده جدا کند.

عرق گیری از گیاهان دارویی با روش تقطیر

علم تقطیر بر این واقعیت استوار است که مواد مختلف در دماهای مختلف تبخیر می شوند. بر خلاف سایر تکنیک های استخراج مبتنی بر حلالیت یک ترکیب در آب یا روغن، تقطیر اجزاء را بدون توجه به حلالیت آنها جدا می کند. تقطیر حاوی ترکیباتی است که در دمای تقطیر یا کمتر از آن تبخیر می شوند. اجزای شیمیایی واقعی این عرقیات گیاهی پرتقال هنوز به طور کامل شناسایی نشده است، اما عرقیات گیاهی معمولاً حاوی ترکیبات اسانس و همچنین اسیدهای آلی و سایر اجزای گیاهی محلول در آب هستند. ترکیبات با نقطه تبخیر بالاتر باقی می مانند و شامل بسیاری از رنگدانه های گیاهی و فلاونوئیدهای محلول در آب می شوند.

از آنجایی که هیدروسول ها در دماهای بالا تولید می شوند و تا حدودی اسیدی هستند، تمایل به مهار رشد باکتری ها دارند اما رشد قارچ ها را مهار نمی کنند. آنها استریل نیستند و برای حفظ تازگی باید در یخچال نگهداری شوند. عرقیات گیاهی با گذشت زمان تجزیه می شوند و سریعتر از اسانس ها تجزیه می شوند که پایدارتر هستند و کندتر تجزیه می شوند. تولیدکنندگان در مقیاس کوچک هیدروسول ها باید به ویژه از خطر آلودگی باکتریایی آگاه باشند و اقداماتی را برای جلوگیری از آن انجام دهند. علیرغم نگرانی ها مبنی بر وجود مقادیر قابل توجهی از فلزات سنگین در عرقیات گیاهی رایج، این امر نشان داده نشده است.

سیستم تقطیر شیشه ای از گیاهان دارویی

سیستم تقطیر شیشه‌ ای باید از جنس بوروسیلیکات باشد که نسبت به دما و مواد شیمیایی مقاومت بالایی داشته باشد. ساده ترین روش اتصال شیشه اۀات برای تقطیر در شکل زیر ارائه شده است.

نحوه اتصال سیستم تقطیر شیشه ای

اجزای اصلی یک سیستم تقطیر شیشه ای شامل موارد زیر می‌باشد:

بالن تقطیر
محل قرار دادن گیاهان دارویی و حلال یا هر ماده ای که قصد تقطیر و عرق گیری آن را دارید بالن تقطیر می باشد. حجم این بالن ها از 100 میلی لیتر تا 5 لیتر می باشد. برای عرق گیری بهترین بالن حجم 5 لیتری است تا بازده مناسبی در یک بار تقطیر داشته باشد همچنین در اثر گرمادهی، حلال از بالن سریز نشود. مبرد مناسب بالن 5 لیتری 40 الی 80 سانتی متری می باشد. سوکت یا روداژ آن 32/29 است.

مبرد شیشه‌ای
نام دیگر مبرد شیشه ای، کندانسور شیشه ای است. کندانسور شیشه ای برای استفاده در کاربردهای تقطیر طراحی شده است. این کندانسور که از شیشه بوروسیلیکات ساخته شده است، دارای یک لوله داخلی سیم پیچی است تا سطح اضافی را برای خنک سازی بسیار کارآمد فراهم کند. سوکت یا روداژ آن 32/29 است. بهترین مبرد برای کار عرق گیری، مبرد شیشه ای مارپیچ می باشد زیرا مساحت سطح بسیار بالایی برای خنک کردن و میعان بخارات ایجاد می کند.

زانویی
برای اتصال بالن تقطیر به مبرد از رابط زانویی شیشه ای استفاده می شود. سوکت یا روداژ آن 32/29 است.

قطره‌گیر
برای جمع آوری عرق و مایع تقطیر شده از مبرد کارآیی دارد. سوکت یا روداژ قطره گیر 32/29 است و به انتهای مبرد شیشه ای وصل می شود.

گیره آزمایشگاهی با بست نوا
برای نگهداری مبرد کارآیی دارد که یک سر آن به میله پایه وصل می شود.

میله پایه
برای نگهداری مبرد استفاده می شود.

توری نسوز
جهت جلوگیری از نوسانات دمایی و افزایش نیمه عمر بالن تقطیر استفاده می شود که بهتر است روی شعله و روی سه پایه آزمایشگاهی قرار گیرد.

سه پایه آزمایشگاهی
برای قرار دادن توری نسوز است.

ارلن مایر
جهت جمع آوری عرق و مایع تقطیر شده از مبرد استفاده می شود. بهترین حجم ارلن مایر برای عرق گیری و تقطیر 3 لیتری می باشد.

بشر آزمایشگاهی
جهت جمع آوری عرق و مایع تقطیر شده از مبرد استفاده می شود. بهترین حجم بشر برای عرق گیری و تقطیر 2 لیتری می باشد.

دماسنج
برای کنترل دمای داخل بالن تقطیر استفاده میشود که به سر بالن تقطیر وصل می شود.

سه راهی شیشه ای
برای نگهداری دماسنج جهت کنترل دمای داخل بالن تقطیر استفاده می شود که به سر بالن تقطیر وصل می شود و به سر دیگر آن مبرد شیشه ای وصل می گردد. سوکت یا روداژ آن 32/29 است.

شیلنگ سیلیکونی آزمایشگاهی
برای هدایت آب به مبرد شیشه ای استفاده می شود.

از کجا شیشه آلات سیستم تقطیر برای عرق گیری از گیاهان را بخرم؟
شما می توانید مشخصات و قیمت انواع سیستم تقطیر شیشه‌ ای را در فروشگاه آنلاین ای آز فعال در حوزه ی فروش مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی مشاهده بفرمائید.

www.eaz.ir