آمونیوم استات یک ترکیب شیمیایی با فرمول CH3COONH4 است. این ماده یک جامد بلوری سفید رنگ است که بوی بسیار کمی دارد که در استون، آمونیاک ، آب و الکل مایع حل می‌شود. 

این ترکیب نمکی است که خواص شیمیایی جالب و متفاوتی دارد و در برخی موارد به‌عنوان تنظیم کننده اسیدیته مواد غذایی به کار می‌رود.آمونیوم استات در فشار کم فرار است و خاصیت رطوبت گیر دارد.

logo-svg-eaz

خرید آمونیوم استات

برای خرید آنلاین آمونیوم استات با بهترین قیمت و تضمین کیفیت از بهترین برندهای موجود بازار از فروشگاه معتبر ای‌آز بازدید نمائید.

لیست عناوین

نگاهی به پیشینه کشف آمونیوم استات

استات آمونیوم1

آمونیوم استات با فرمول شیمیایی CH3COONH4، نمک آمونیوم اسید استیک است. این ترکیب اولین بار در سال 1776 توسط شیمیدان فرانسوی، شارل فردریک گرتورت کشف شد. گرتورت در حین آزمایش با اسید استیک و آمونیاک، متوجه تشکیل بلورهای سفید رنگی شد که بعداً مشخص شد آمونیوم استات است.

گرتورت برای سنتز آمونیوم استات، گاز آمونیاک را به محلول اسید استیک هدایت کرد و مشاهده کرد که بلورهای سفید رنگی در محلول تشکیل می شوند. او این بلورها را جمع آوری و آنالیز کرد و مشخص شد که آنها نمک آمونیوم اسید استیک هستند.

در طول قرن نوزدهم و بیستم، تحقیقات زیادی در مورد آمونیوم استات انجام شد. دانشمندان به دنبال روش های جدیدی برای سنتز آمونیوم استات و همچنین کاربردهای جدیدی برای این ترکیب بودند.

 

ساختار آمونیوم استات

آمونیوم استات یک ترکیب یونی با فرمول شیمیایی CH3COONH4 است. این ترکیب از کاتیون آمونیوم (NH4+) و آنیون استات (CH3COO-) تشکیل شده است.

ساختار کاتیون آمونیوم:کاتیون آمونیوم یک ساختار هرمی چهاروجهی دارد. اتم نیتروژن در مرکز هرم قرار دارد و چهار اتم هیدروژن در راس های هرم قرار دارند.

ساختار آنیون استات:آنیون استات یک ساختار مسطح و مثلثی دارد. اتم کربن در مرکز مثلث قرار دارد و دو اتم اکسیژن و یک گروه متیل (CH3) در راس های مثلث قرار دارند.

پیوند بین کاتیون آمونیوم و آنیون استات یک پیوند یونی است. کاتیون آمونیوم با بار مثبت و آنیون استات با بار منفی به یکدیگر جذب می شوند.

روش های تولید آمونیوم استات

استات آمونیوم در طبیعت به حالت ترکیب آزاد اصلاً وجود ندارد. اما می‌توانید در یون‌های آمونیوم و استات بسیاری از فرآیندهای بیوشیمیایی آن را مشاهده کنید. همانند دیگر استات ها، این ترکیب را می‌توانید با روش مشابه که از راه خنثی سازی اسید استیک است، سنتز کنیم.

1. خنثی سازی:رایج ترین روش تولید آمونیوم استات، خنثی سازی اسید استیک با آمونیاک یا کربنات آمونیوم است. در این روش، اسید استیک و آمونیاک یا کربنات آمونیوم به نسبت استوکیومتری با هم مخلوط می شوند تا نمک آمونیوم استات و آب تولید شود.

معادله واکنش:

  • اسید استیک + آمونیاک → آمونیوم استات + آب
  • 2 اسید استیک + کربنات آمونیوم → 2 آمونیوم استات + آب + دی اکسید کربن

مزایا:این روش ساده و ارزان است.مواد اولیه به راحتی در دسترس هستند.این روش محصول با خلوص بالا تولید می کند.

معایب:این روش می تواند گرمازا باشد و نیاز به کنترل دما دارد.تولید دی اکسید کربن در روش دوم می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

2. سنتز مستقیم:آمونیوم استات را می توان با سنتز مستقیم از آمونیاک و اسید استیک در حضور کاتالیزور مناسب مانند اسید سولفوریک نیز تولید کرد.

معادله واکنش:

  • آمونیاک + اسید استیک → آمونیوم استات

مزایا:این روش نسبت به روش خنثی سازی سریعتر است.این روش نیاز به کنترل دما ندارد.

معایب:این روش پیچیده تر از روش خنثی سازی است.کاتالیزور می تواند گران باشد.این روش ممکن است محصول با خلوص کمتری تولید کند.

روش های دیگری نیز برای تولید آمونیوم استات وجود دارد، مانند:

  • تقطیر: آمونیوم استات را می توان با تقطیر از محلول آبی آن تولید کرد.
  • کریستالیزاسیون: آمونیوم استات را می توان با کریستالیزاسیون از محلول آبی آن تولید کرد.

انتخاب روش مناسب برای تولید آمونیوم استات به عوامل زیر بستگی دارد.

  • مقیاس تولید
  • کیفیت مورد نظر محصول
  • هزینه

مشخصات فنی آمونیوم استات

ویژگیمقدار
نام شیمیاییآمونیوم استات
فرمول شیمیاییCH3COONH4
جرم مولی77.08 گرم بر مول
ظاهرجامد بلوری سفید رنگ
بوبوی ضعیف اسید استیک
طعمشور
چگالی1.073 گرم بر سانتی متر مکعب
نقطه ذوب114 درجه سانتیگراد
نقطه جوش166 درجه سانتیگراد

آمونیوم یک اسید ضعیف و استات یک باز ضعیف است. نمک آمونیم استات که در آب حل شده باشد، یک محلول با pH خنثی ایجاد می کند.از ترکیب آمونیوم استات با استیک اسید، به عنوان بافر استفاده می شود.

مزایای آمونیوم استات

  1. حلالیت بالا: آمونیوم استات در آب به راحتی حل می شود و این امر آن را برای استفاده در محلول های آبی مناسب می کند.
  2. قیمت مناسب: همچنین آمونیوم استات نسبت به سایر مواد شیمیایی مشابه ارزان تر است.
  3. قابلیت بازیافت: دیگر اینکه  آمونیوم استات را می توان از محلول های آبی آن بازیافت کرد.
  4. سازگاری با محیط زیست: آمونیوم استات به طور طبیعی در محیط زیست تجزیه می شود و به عنوان یک ماده شیمیایی سبز شناخته می شود.

کاربردهای آمونیوم استات

این ترکیب کاربردهای مهم و فراوانی دارد و با عنوان تنظیم کننده کنترل اسیدیته غذاها استفاده می‌شود و به‌صورت گسترده به شکل یک کاتالیزور به کار می‌رود. همچنین به‌عنوان یکی از مهمترین منابع آمونیاک حضور موثری دارد.برخی از کاربردهای آمونیوم استات عبارتند از:

کود : آمونیوم استات منبع نیتروژن برای گیاهان است.

بافر : آمونیوم استات برای تنظیم pH در محلول های شیمیایی استفاده می شود.

صنایع غذایی : آمونیوم استات به عنوان طعم دهنده و تنظیم کننده اسیدیته در غذاها استفاده می شود.

صنایع دارویی : آمونیوم استات در برخی از داروها مانند داروهای ضد سرفه و ضد احتقان استفاده می شود.

سایر کاربردها : آمونیوم استات در صنایع مختلفی مانند نساجی، چرم سازی، عکاسی و چاپ استفاده می شود.

نکاتی در مورد استفاده از آمونیوم استات

ایمنی:آمونیوم استات یک ماده سمی است و در صورت بلعیدن یا تماس با پوست یا چشم می تواند خطرناک باشد.هنگام کار با آمونیوم استات از دستکش، عینک و لباس محافظ استفاده کنید.در صورت تماس با آمونیوم استات، محل تماس را بلافاصله با آب فراوان بشویید.در صورت بلعیدن آمونیوم استات، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

ذخیره سازی:آمونیوم استات را در جای خنک و خشک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.آمونیوم استات را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.آمونیوم استات را با مواد شیمیایی دیگر مخلوط نکنید مگر اینکه توسط یک متخصص توصیه شده باشد.

دفع:آمونیوم استات را به فاضلاب یا آبراهه ها نریزید.آمونیوم استات را مطابق با مقررات محلی دفع کنید.

نکات دیگر:

آمونیوم استات یک ماده قابل اشتعال است. از تماس آمونیوم استات با شعله یا جرقه خودداری کنید.آمونیوم استات می تواند به فلزات خورنده باشد. از تماس آمونیوم استات با فلزات به مدت طولانی خودداری کنید.

نحوه صحیح بسته‌بندی آمونیوم استات

بسته‌بندی صحیح آمونیوم استات برای حفظ کیفیت و جلوگیری از خطرات احتمالی ضروری است.

از ظروف محکم و غیرقابل نفوذ مانند بطری های پلاستیکی یا شیشه ای استفاده کنید.ظروف فلزی برای بسته بندی آمونیوم استات مناسب نیستند زیرا ممکن است با این ترکیب واکنش نشان دهند.از ظروف دارای درب محکم و ضد نشت استفاده کنید.

بر روی ظرف، برچسبی با این اطلاعات بچسبانید:نام و فرمول شیمیایی آمونیوم استات،تاریخ تولید،تاریخ انقضا،نام و آدرس تولیدکننده،هشدارهای ایمنی

ظروف حاوی آمونیوم استات را در یک جعبه یا کارتن قرار دهید تا از آسیب دیدن در حین حمل و نقل یا جابجایی محافظت شوند.

چگونگی بازار جهانی آمونیوم استات

بازار جهانی آمونیوم استات در حال رشد است و انتظار می رسد در سال های آینده به رشد خود ادامه دهد. این رشد به دلیل افزایش تقاضا برای آمونیوم استات در کاربردهای مختلف از جمله کشاورزی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی و داروسازی است.قیمت آمونیوم استات به عوامل مختلفی از جمله کیفیت، تقاضا و عرضه بستگی دارد.