پتاسیم هیدروکسید (Potassium hydroxide) که که با نام‌های پتاسیم هیدروکسید ،پتاس،پتاسیم کاستیک، پتاس سوزآور و پتاسیم شکسته نیز شناخته می شود.یک از قوی‌ترین بازها در میان سایر مواد شیمیایی می باشد. میزان مصرف این محصول طبق تخمین انجام شده 1.5 میلیون تن در سال می باشد. این ماده برخلاف هیدروکسید سدیم عاری از هرگونه کلر بوده و از این خاصیت جهت خنثی سازی محلول ها و موادی که در شرایط عدم حضور کلر باید باشند استفاده می گردد.

logo-svg-eaz

خرید پتاسیم هیدروکسید

برای خرید آنلاین پتاسیم هیدروکسید با بهترین قیمت و تضمین کیفیت از بهترین برندهای موجود بازار از فروشگاه معتبر ای‌آز بازدید نمائید

فهرست مطالب

تاریخچه کشف پتاسیم هیدروکسید

تاریخچه کشف ترکیب هیدروکسید پتاسیم به قرن‌ها پیش، چیزی حدود قرن ۱۹باز می‌گردد. در آن زمان، هنوز درک درستی از ماده پتاس و سود سوزآور حاصل نشده بود. آنتوان لاوازیه در این مورد تحقیقاتی بسیاری انجام داد. او در تحقیقات خود از خاک‌های قلیایی استفاده کرد. در این آزمایش‌ها رد پایی از اکسیدهای فلزی هم دیده می‌شد.

در دهه ۱۸۰۷ بود که یک دانشمند انگلیسی به نام همفری دیوی، موفق به جداسازی اجزای نمک‌های فلزی شد. در این تحقیق از یک پیل گالوانیکی استفاده شد و در اثر الکترولیز، پتاس یا همان هیدروکسید پتاسیم حاصل گشت. استخراج پتاسیم از محلول آبی پتاس هیدراته، فلزی را تولید می‌کند که به شدت با آب واکنش می‌دهد.

ساختار پتاسیم هیدروکسید

ساختار پتاسیم هیدروکسید (KOH) به صورت زیر است:

K+   OH-

در این ساختار، اتم پتاسیم دارای یک بار مثبت است و اتم اکسیژن دارای یک بار منفی است. این دو اتم با پیوند یونی به یکدیگر متصل شده‌اند.

پتاسیم هیدروکسید یک ماده جامد سفید رنگ و کریستالی است. این ترکیب در آب بسیار محلول است و انحلال آن در آب به شدت گرمازا است.

پتاسیم هیدروکسید یک باز قوی است و با اسیدها واکنش می‌دهد و نمک و آب تولید می‌کند.

روش قدیمی سنتز پتاسیم هیدروکسید و معایب آن

روش قدیمی سنتز پتاسیم هیدروکسید، واکنش کربنات پتاسیم (K2CO3) با آهک (Ca(OH)2) است. این واکنش به صورت زیر است:

K2CO3 + Ca(OH)2 -> 2KOH + CaCO3

در این واکنش، کربنات پتاسیم با هیدروکسید کلسیم واکنش می‌دهد و پتاسیم هیدروکسید و کربنات کلسیم تولید می‌شود. کربنات کلسیم یک جامد سفید رنگ و غیر محلول در آب است که به راحتی می‌توان آن را از محلول جدا کرد.

این روش در گذشته برای تولید مقادیر زیادی پتاسیم هیدروکسید استفاده می‌شد. با این حال، امروزه این روش به طور معمول برای تولید مقادیر کمی پتاسیم هیدروکسید استفاده می‌شود.

در این روش، کربنات پتاسیم را به صورت محلول در آب تهیه می‌کنند. سپس، محلول کربنات پتاسیم را به محلول آهک اضافه می‌کنند. پس از انجام واکنش، محلول را فیلتر می‌کنند تا کربنات کلسیم از محلول جدا شود. سپس، محلول پتاسیم هیدروکسید را تغلیظ می‌کنند تا به غلظت مورد نظر برسد.

این روش دارای چندین معایب است، از جمله:

تولید پتاسیم هیدروکسید

2روش مدرن تولید و سنتز پتاسیم هیدروکسید

دو روش اصلی برای تولید پتاسیم هیدروکسید وجود دارد:

1.روش الکترولیز

در این روش، محلول اشباع شده کلرید پتاسیم (KCl) در دمای 70 تا 90 درجه سانتیگراد تحت الکترولیز قرار می‌گیرد. در کاتد، پتاسیم فلزی تولید می‌شود و در آند، گاز کلر تولید می‌شود.

این واکنش به صورت زیر است:

2KCl -> 2K + Cl2

پتاسیم فلزی تولید شده بلافاصله با آب واکنش می‌دهد و پتاسیم هیدروکسید تولید می‌کند.

این واکنش به صورت زیر است:

K + H2O -> KOH + H2

این روش دارای مزایای زیر است:

  • تولید محصول جانبی ندارد
  • نیاز به استفاده از مواد اولیه کمتری دارد
  • تولید پتاسیم هیدروکسید با خلوص بالا

2.روش واکنش پتاسیم با آب

در این روش، پتاسیم فلزی با آب واکنش می‌دهد و پتاسیم هیدروکسید تولید می‌کند.

این واکنش به صورت زیر است:

2K + 2H2O -> 2KOH + H2

این روش به طور معمول برای تولید مقادیر کمی پتاسیم هیدروکسید استفاده می‌شود.

خواص فیزیکی و شیمیایی پتاسیم هیدروکسید

ویژگیمقدار
فرمول مولکولیKOH
جرم مولی56.11 گرم بر مول
چگالی2.12 گرم بر سانتی‌متر مکعب
نقطه ذوب406 درجه سانتی‌گراد
نقطه جوش660 درجه سانتی‌گراد
حلالیت در آب73 گرم در 100 میلی‌لیتر آب در دمای 25 درجه سانتی‌گراد
ماهیت شیمیاییباز قوی
pH13.9
انحلال پذیری در اسیدهازیاد
انحلال پذیری در الکلکم
انحلال پذیری در بنزنکم
انحلال پذیری در کلروفرمکم
انحلال پذیری در دی‌کلرومتانکم

کاربردهای پتاسیم هیدروکسید

کاربردهای پتاسیم هیدروکسید در صنایع مختلف عبارتند از:

#1صنایع شیمیایی و دارویی: پتاسیم هیدروکسید به عنوان یک باز قوی در تولید بسیاری از مواد شیمیایی، از جمله سدیم کربنات، کربنات پتاسیم، و صابون استفاده می‌شود.

از پتاس برای تشخیص تریکومونادها و ریسه قارچ ها استفاده می شود. نمونه هایی از مو، پوست و ناخن به کمک خراشیدن با تیغ جمع آوری شده و درون محلول هیدروکسید پتاسیم قرار می گیرند. برای آزمایش وجود قارچ در ترشحات واژینال هم از محلول پتاس استفاده می شود. علاوه بر این موارد از پتاس به عنوان نرم کننده برای درمان برآمدگی های ناخن استفاده می گردد.

بنابراین از پتاس در تولید صابون ها، کرم های اصلاح و از بین بردن موهای زائد، انواع لوسیون ها، شامپو، اسپری مو و در لاک (ناخن) پاک کن نیز موجود می باشد. مکانیسم اثر پتاس به درستی مشخص نیست اما به نظر می رسد که باعث هضم کراتین و القای التهاب می شود.

از دیگر کاربردهای آن می توان به استفاده از آن جهت بازکردن لوله ها، با توجه به قدرت قلیایی بالا و قابلیت تجزیه آن نام برد. 

#2صنایع غذایی: پتاسیم هیدروکسید به عنوان یک تنظیم کننده pH در تولید مواد غذایی، از جمله نوشابه‌های گازدار، محصولات لبنی، و پخت و پز استفاده می‌شود.

سازمان غذا و داروی ایالت متحده FDA به طور کلی پتاس را به عنوان افزودنی در صورتی که درست مورد استفاده قرار گیرد ایمن به حساب می آورد. در سیستم عدددهی E، عدد پتاس برابر با E525 است.

همچنین در صنایع غذایی برای تولید رنگ کاراملی و فرآوری نوشیدنی ها و شکلات از potassium hydroxide  استفاده می گردد و این ماده باعث ماندگاری بیشتر خوراکی ها می شود.

شکلات پتاسیم

 #3صنایع دامپزشکی:در دامپزشکی از پتاس برای قطع شاخ گوساله استفاده می گردد. در این روش پتاسیم هیدروکسید را در محل رویش شاخ به صورت موضعی می مالند و سلول های شاخ از بین می روند. قطع شاخ گاو ها برای حفظ امنیت انسان ها و گاو های دیگر اهمیت زیادی دارد.

گوساله شاخ پتاسیم

در ادامه به برخی از کاربردهای خاص پتاسیم هیدروکسید در صنایع مختلف اشاره می‌کنیم:

#4صنایع نساجی: پتاسیم هیدروکسید برای رنگرزی و چاپ پارچه استفاده می‌شود.

#5صنایع کاغذ سازی:برای تولید کاغذ از پتاسیم هیدروکسید استفاده می‌شود.

#6صنایع فلزی: پتاسیم هیدروکسید برای تصفیه فلزات نیز استفاده می‌شود.

بقیه کاربردهای پتاسیم هیدروکسید عبارتند از:

  • در تولید مواد شوینده: پتاسیم هیدروکسید برای خنثی کردن اسیدهای موجود در مواد شوینده استفاده می‌شود.
  • در تولید شیشه:برای تولید برخی از انواع شیشه نیز از پتاس استفاده می‌شود.
  • در تولید باتری: پتاسیم هیدروکسید در برخی از انواع باتری‌ها به عنوان الکترولیت استفاده می‌شود.
  • در تولید سوخت‌های زیستی:برای تولید برخی از انواع سوخت‌های زیستی هم از پتاسیم هیدروکسید استفاده می‌شود.

مزایای پتاسیم هیدروکسید به عنوان کود در رشد و نمو گیاه

زمین چغندر پتاس

با توجه به آنکه کودهای حاوی هیدروکسید پتاسیم به نسبت سایر کودهای موجود در بازار در دسترس تر و مقرون به صرفه تر می باشد، استفاده از آن برای محصولاتی همچون ذرت، چغندر و سایر محصولات کشاورزی از اهمیتی ویژه ای برخوردار می باشد. از دیگر نکات قابل توجه این ماده در کود ها تبدیل آن به سولفات و نیترات پتاسیم می باشد.

درمواقعی که یون کلر برای گیاه مضر باشد، از اشکال مختلف کود هیدروکسید پتاسیم از جمله سولفات پتاسیم و نیترات پتاسیم استفاده می گردد. استفاده از این ماده در کودها باعث ورود پتاسیم به گیاهان، برگ ها و میوه های آنها می گردد و با مصرف این محصولات توسط انسان علاوه بر تامین نیاز بدن انسان به پتاسیم، با دفع آن به طبیعت مجدداً پتاسیم به چرخه طبیعت بازگشت و مصرف می گردد.

باتوجه به خاصیت قلیایی هیدروکسید پتاسیم، یک از کاربردهای رایج آن، استفاده جهت تنظیم PH خاک های اسیدی و فراهم نمودن شرایط مناسبی جهت رشد و نمو گیاهان می باشد. باتوجه به آنکه تاثیر کودهای دارای هیدروکسید پتاسیم تا چند سانتی متر بیشتر در خاک نمی باشد، لازم است حتی الامکان از کودها حاوی این ماده در نزدیکی ریشه گیاه استفاده گردد. پتاس قابلیت های زیادی از جمله بهبود کیفیت گیاهان، میوه ها، چمنزارها، بالابردن مقاومت ریشه، افزایش رشد ریشه، همچنین مقاومت در برار سرما و حشرات از خود برجای می گذارد.

آیا در رژیم غذایی خود به پتاسیم نیاز داریم؟

پتاسیم یک ماده معدنی ضروری است که برای بسیاری از عملکردهای بدن مهم است. این ماده به تنظیم تعادل مایعات، ضربان قلب، فشار خون، و عملکرد عضلات و اعصاب کمک می‌کند.

فواید پتاسیم برای سلامتی عبارتند از:

  • تنظیم تعادل مایعات: پتاسیم به حفظ تعادل مایعات در بدن کمک می‌کند. این امر به عملکرد صحیح سلول‌ها و بافت‌ها کمک می‌کند.
  • کنترل فشار خون: پتاسیم به کاهش فشار خون کمک می‌کند. این امر به کاهش خطر بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، و نارسایی کلیوی کمک می‌کند.
  • تنظیم ضربان قلب: پتاسیم به تنظیم ضربان قلب کمک می‌کند. این امر به عملکرد صحیح قلب کمک می‌کند.
  • عملکرد عضلات و اعصاب: پتاسیم به عملکرد صحیح عضلات و اعصاب کمک می‌کند. این امر به جلوگیری از گرفتگی عضلات، اسپاسم عضلانی، و ضعف عضلانی کمک می‌کند.

میزان مصرف توصیه شده روزانه پتاسیم برای بزرگسالان 4700 میلی‌گرم است. این میزان را می‌توان از طریق رژیم غذایی تأمین کرد.

 از منابع سرشار از پتاس می توان به موز، اسفناج، تخمه آفتاب گردان و سایر مرکبات اشاره کرد.

تیترازول پتاسیم هیدروکسید همان پتاسیم هیدروکسید است؟

تیترازول پتاسیم هیدروکسید یک محلول آبی پتاسیم هیدروکسید است که معمولاً در غلظت‌های 10% یا 25% تولید می‌شود. این محلول به دلیل خاصیت قلیایی بودن خود، در بسیاری از صنایع، از جمله تولید صابون و مواد شوینده، تولید کاغذ، و تولید باتری، کاربرد دارد.

پتاسیم هیدروکسید یک ترکیب شیمیایی جامد با فرمول KOH است. این ماده یک باز قوی است و در آب بسیار محلول است. پتاسیم هیدروکسید کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد، از جمله تولید صابون و مواد شوینده، تولید کاغذ، و تولید باتری.

بنابراین، تیترازول پتاسیم هیدروکسید و پتاسیم هیدروکسید دو ماده یکسان هستند. تفاوت اصلی بین این دو ماده در حالت فیزیکی آنها است. پتاسیم هیدروکسید یک ترکیب جامد است، در حالی که تیترازول پتاسیم هیدروکسید یک محلول آبی است.

در برخی از منابع، تیترازول پتاسیم هیدروکسید به عنوان یک معرف تیتراسیون استفاده می‌شود. در این کاربرد، تیترازول پتاسیم هیدروکسید به عنوان یک باز قوی برای خنثی کردن یک اسید قوی استفاده می‌شود.

خطرات پتاسیم هیدروکسید

پتاسیم هیدروکسید قابل اشتعال نمی باشد اما در صورت تماس با فلزات مخصوصا به صورت مرطوب باعث خوردگی آنها و آزادشدن گاز هیدروژن می گردد و احتمال انفجار در این شرایط وجود دارد. شایان ذکر است با توجه به آنکه واکنش هیدروکسید پتاسیم با آب گرمازا بوده، می تواند باعث مشتعل گردیدن اجسام قابل اشتعال در تماس با آن شود.

این ماده  یک ماده خورنده است و می‌تواند باعث سوختگی پوست، چشم، و دستگاه گوارش شود. همچنین، پتاسیم هیدروکسید می‌تواند باعث تحریک دستگاه تنفسی شود.

در هنگام کار با پتاسیم هیدروکسید باید از تجهیزات ایمنی مناسب، از جمله دستکش، عینک ایمنی، و ماسک تنفسی استفاده کرد. همچنین، باید از تماس پتاسیم هیدروکسید با پوست، چشم، و دستگاه تنفسی خودداری کرد.

در صورت تماس پتاسیم هیدروکسید با پوست، باید بلافاصله ناحیه آسیب دیده را با آب فراوان شستشو داد. در صورت تماس پتاسیم هیدروکسید با چشم، باید بلافاصله چشم‌ها را با آب فراوان شستشو داد و به پزشک مراجعه کرد. در صورت استنشاق پتاسیم هیدروکسید، باید بلافاصله به هوای تازه رفت و در صورت بروز علائمی مانند تنگی نفس یا سرفه، به پزشک مراجعه کرد.

در صورتیکه بلعیده شود می تواند باعث آسیب جدی به بافت ها و مرگ سلولی، مخصوصا زمانی که ماده شیمیایی همچون هیدروکسید پتاسیم با خاصیت قلیایی بالا است گردد. به طور کلی مواد شیمیایی با خاصیت قلیایی قدرت نفوذ بالاتری به نسبت اسید ها داشته و به لایه های زیرین پوست نفوذ می کند.

تمامی این موارد بسته به زمان، غلظت و مقدار ماده می باشد، در بلع کم معمولا تنگی مری و در بلع زیاد همرا با خونریزی می باشد. چنانچه فرد در صورت بلع بیهوش شده باشد به وی چیزی ندهید و در صورت هوشیاری، کافی است دهانش را با آب زیاد شستشو دهید و سپس یک لیوان آب به فرد مصدوم دهید. استفاده از داروهای تعوع آور در این شرایط ممنوع می باشد. در صورت نیاز حتما به پزشک مراجعه گردد.

روش نگهداری و انبار هیدروکسید پتاسیم

پتاسیم هیدروکسید یک ماده خورنده است و باید با احتیاط نگهداری شود. این ماده باید در مکانی خشک و خنک نگهداری شود و از تماس آن با آب و رطوبت باید جلوگیری شود.

این ماده باید در ظروف محکم و دربسته نگهداری شود. این ظروف باید از مواد مقاوم در برابر مواد خورنده ساخته شوند.

پتاسیم هیدروکسید باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شود.

در هنگام حمل و نقل آن باید از بسته‌بندی‌های مناسب استفاده شود تا از نشت یا آسیب به ماده جلوگیری شود.

پتاسیم هیدروکسید باید در انباری نگهداری شود که دارای سیستم اطفاء حریق مناسب باشد.

هیدروکسید پتاسیم قابل ارائه توسط ای‌آز به صورت بسته بندی در بسته‌بندی  1و5و10 کیلویی می‌باشد و نگهداری و انبار آن می بایست در محیط خشک و سربسته، دارای تهویه و به دور از هرگونه ماده شیمیایی ناسازگار با آن انجام گردد.

بازار جهانی پتاسیم هیدروکسید

بازار جهانی پتاسیم هیدروکسید در سال 2020 ارزشی معادل 2599.1 میلیون دلار داشته است و انتظار می‌رود تا پایان سال 2026 به 2868 میلیون دلار برسد و با CAGR 1.4 در طول 2021-2026 رشد کند.

چین، ایالات متحده، کانادا، و آلمان، چهار کشور عمده تولیدکننده پتاسیم هیدروکسید در جهان هستند.

چین، ایالات متحده، ژاپن، و اتحادیه اروپا، چهار کشور عمده مصرف‌کننده پتاسیم هیدروکسید در جهان هستند.

بازار جهانی پتاسیم هیدروکسید

انتظار می‌رود بازار پتاسیم هیدروکسید در سال‌های آینده به رشد خود ادامه دهد. عواملی مانند رشد جمعیت، افزایش تقاضا برای مواد غذایی و محصولات بهداشتی، رشد صنعت تولید باتری، و رشد صنعت تولید کاغذ و نساجی، از عوامل مؤثر بر رشد این بازار هستند.

پتاسیم هیدروکسید یا همان پتاس در بازار برای خرید در مقادیر صنعتی و آزمایشگاهی با برند های مختلفی موجود است که شما میتوانید با تماس با ما (09011419192) قیمت روز آن را برای خرید پتاس در هر مقداری جویا شده و قیمت مناسب و برند مناسب کار خود را داشته باشید.

مقایسه پتاسیم هیدروکسید(پتاس)وسدیم هیدروکسید(سود)

سدیم هیدروکسید (NaOH) و هیدروکسید پتاسیم (KOH) دو باز قوی هستند که از نظر ساختاری شبیه به یکدیگر هستند و هر دو از یک یون فلزی و یک یون هیدروکسید تشکیل شده‌اند.

سود و پتاس از مهمترین ترکیبات دسته هیدروکسیدها میباشند. این دسته از مواد که در صنعت نیز از اهمیت و کاربرد بالایی برخوردارند و در ساختار خود دارای  گروه هیدروکسیل OHبوده که محلول های آن ها دارای خاصیت قلیایی و مزه تلخ بوده که می تواند اسید ها را خنثی و رنگلیتموس قرمز را به آبی تبدیل کند.

تفاوت میان سود (سدیم هیدروکسید) و پتاس (پتاسیم هیدروکسید ازمایشگاهی) تا اوایل قرن ۱۹ همچنان ناشناخته باقی مانده بود اگرچه شیمیدانان از زمان های قبل احتمال داده بودند که خاک های قلیایی دارای اکسیدهای فلزی باشند اما این تفاوت به طور قطع مشخص نشده بود حتی لاوازیه در این مورد نظر قطعی و معلومی نداشت و نمی دانست که جزء اصلی سود و پتاس چیست تنها در یک فرضیه حدس می‌زد که ازت یکی از اجزای تشکیل دهنده این مواد باشد.

سدیم هیدروکسید پتاسیم

تفاوت‌های اصلی بین سدیم هیدروکسید و هیدروکسید پتاسیم عبارتند از: