روغن آرگان به طلای مایع شهرت دارد! این روغن اکسیری است که جادو می‌کند. فواید روغن آرگان بسیار زیاد است و از درمان پوست و مو گرفته تا مشکلات گوارشی و پیشگیری از سرطان را شامل می‌شود. این روغن از میوه درختی به نام آرگان با نام علمی Argania spinosa به دست می‌آید. درخت آرگان بومی کشور مراکش است.

logo-svg-eaz

خرید روغن آرگان

برای خرید آنلاین روغن آرگان با بهترین قیمت و تضمین کیفیت از بهترین برندهای موجود بازار از فروشگاه معتبر ای‌آز بازدید نمائید.

فهرست مطالب

مروری بر تاریخچه روغن آرگان

آرگان5

ارتفاع درخت آرگان حدود ۸ متر و عمر طولانی دارد که در ۳۰ سالگی میوه می‌دهد. درون میوه مغزی وجود دارد که روغن از آن تهیه می‌شود. جالب است بدانید که این درخت در برابر خشکی، گرما، خاک ضعیف و شرایط سخت محیطی مقاوم است. شاید اصلا همین مقاومت باعث می‌شود آنچه به ثمر می‌نشیند، مفید و پرخاصیت باشد. خنده دار است ولی بزهای کوهی مراکش از این درخت بالا می‌رفتند تا میوه اش را بخورند!

استفاده از روغن آرگان به بربرها، ساکنان اولیه شمال آفریقا، برمی‌گردد.آنها از روغن آرگان برای پخت و پز، مصارف دارویی و زیبایی استفاده می‌کردند.در قرن هجدهم، تجارت روغن آرگان توسط اروپایی‌ها آغاز شد.امروزه، روغن آرگان در سراسر جهان به دلیل فواید سلامتی و زیبایی آن شناخته شده است.

زنان بربر به طور سنتی مسئول استخراج روغن آرگان هستند.این فرآیند دستی و زمان‌بر است.هسته‌های آرگان ابتدا جمع آوری و سپس سوراخ می‌شوند.** مغز** هسته‌ها خرد و سپس پرس می‌شوند تا روغن استخراج شود.این فرآیند می‌تواند چندین ساعت طول بکشد.امروزه، روش‌های مدرن برای استخراج روغن آرگان وجود دارد. با این حال، روغن آرگان سنتی به دلیل کیفیت و طعم آن ارزش بیشتری دارد.

روش تهیه روغن آرگان

روغن آرگان از هسته میوه درخت آرگان به دست می‌آید. این درخت بومی کشور مراکش است و در مناطق خشک و نیمه‌خشک رشد می‌کند.

مراحل تهیه روغن آرگان:

  1. جمع‌آوری میوه: میوه‌های آرگان را در اواخر تابستان یا اوایل پاییز، زمانی که به طور کامل رسیده باشند، جمع‌آوری می‌کنند.
  2. جداسازی هسته: هسته‌های میوه را از گوشت آن جدا می‌کنند.
  3. خشک کردن هسته: هسته‌ها را به مدت چند روز در آفتاب خشک می‌کنند.
  4. شکستن هسته: هسته‌ها را با استفاده از ابزار مخصوص می‌شکنند.
  5. استخراج روغن: از دانه‌های داخل هسته با استفاده از روش‌های مختلفی مانند پرس سرد، حلال و بو دادن، روغن استخراج می‌کنند.
  6. تصفیه روغن: روغن خام آرگان را می‌توان برای تصفیه و حذف ناخالصی‌ها تصفیه کرد.

روش‌های سنتی و مدرن تهیه روغن آرگان:

  • روش سنتی: در روش سنتی، هسته‌های آرگان را با دست می‌شکنند و دانه‌ها را از آن خارج می‌کنند. سپس دانه‌ها را بو می‌دهند و با استفاده از پرس دستی روغن را استخراج می‌کنند.
  • روش مدرن: در روش مدرن، از دستگاه‌های مخصوص برای شکستن هسته‌ها، جدا کردن دانه‌ها و استخراج روغن استفاده می‌شود.

کیفیت روغن آرگان به عوامل مختلفی مانند روش استخراج، تصفیه و نگهداری آن بستگی دارد. روغن آرگان خالص و ارگانیک بهترین نوع روغن آرگان است.

ویژگی‌های روغن آرگان

ویژگیتوضیحات
رنگزرد طلایی
بوملایم
طعمملایم
حالتمایع در دمای اتاق
ترکیباتآنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین E، اسیدهای چرب ضروری و سایر مواد مغذی

همانطور که گفتیم دانه روغن آرگان(ارقان) از دل طبیعت مراکش به دست می‌آید. این روغن از میوه درخت‌های آرگان استخراج شده و پس از تصفیه و بسته‌بندی به سراسر جهان سفر می‌کند.

روغن آرگان در درجه اول از اسیدهای چرب مانند اسید اولئیک و اسید لینولئیک و همچنین انواع ترکیبات فنلی تشکیل شده است. به طور دقیق محتوای اسیدهای چرب این ماده شامل ۲۹ تا ۳۶ درصد لینولئیک یا امگا ۶ می‌باشد. بنابراین بخش بزرگی از خواص روغن آرگان را، وجود این دو ماده می‌سازد. اسید اولئیک که در روغن زیتون نیز وجود دارد، به عنوان سلامتی بخش قلب شناخته می‌شود.

اما ماده دیگری که به وفور در این روغن طبیعی یافت می‌شود، ویتامین E است. احتمالاً نیاز نباشد از قابلیت‌های این ویتامین در سلامت و زیبایی پوست و مو چیزی بگوییم. علاوه بر آن، خواص آنتی اکسیدانی ویتامین E نقش محافظتی پوست و مو را به این روغن می‌دهد.

پس روی هم رفته روغن تراپی آرگان هم از پوست و موی شما در مقابل آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند و هم سلامت، زیبایی و جوانی را به آن برمی‌گرداند.

در ادامه به خواص روغن آرگان که بر روی پوست و مو تأثیر می‌گذارند، می‌پردازیم.

فواید کلی روغن آرگان

همه می‌دانیم که روغن آرگان به دلیل فواید سلامتی و زیبایی‌اش مشهور است.این روغن به دلیل دارا بودن ترکیبات مفید و مغذی، فواید متعددی برای سلامتی انسان دارد.این فواید شامل موارد زیر می‌باشد.

    • قلب: روغن آرگان می‌تواند به کاهش کلسترول و فشار خون کمک کند.
    • مغز: این روغن می‌تواند به بهبود حافظه و تمرکز کمک کند.
    • کمک به هضم غذا: روغن آرگان سرشار از اسیدهای چرب ضروری، ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌توانند به هضم غذا کمک کنند.این روغن می‌تواند به افزایش ترشح آنزیم‌های گوارشی و صفرا کمک کند که هضم چربی‌ها را آسان‌تر می‌کند.همچنین روغن آرگان می‌تواند به تسکین علائم سوء هاضمه، نفخ و یبوست کمک کند.
    • پیشگیری از سرطان: همانطور که ذکر شد روغن آرگان سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌توانند به خنثی سازی رادیکال‌های آزاد و محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های DNA کمک کنند.برخی مطالعات نشان داده‌اند که روغن آرگان ممکن است در پیشگیری از برخی از انواع سرطان، مانند سرطان پستان، پروستات و روده بزرگ موثر باشد.
    • پوست: روغن آرگان می‌تواند به مرطوب شدن پوست، کاهش چین و چروک و درمان آکنه کمک کند. اما اگر به دنبال مرطوب‌کننده‌ای هستید که به طور موثری خشکی پوست را درمان کند و به لایه برداری پوست کمک کند، اوره انتخاب بهتری است.
    • مو:همچنین این روغن می‌تواند به مرطوب شدن مو، جلوگیری از موخوره و درمان شوره سر کمک کند.
    • ناخن: و در آخر اینکه روغن آرگان می‌تواند به تقویت ناخن‌ها و جلوگیری از شکستن آنها کمک کند.

خواص و تأثیر روغن آرگان بر مو

روغن آرگان یکی از گران‌ترین روغن‌های جهان به حساب می‌آید که سرشار از اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان و ویتامین E است و به دلیل خواص مفید و ویتامین‌های مختلف موجود در خود، یک ترکیب قدرتمند برای تقویت سلامت پوست مو و ناخن است. ناگفته نماند که این روغن شفابخش در فرمولاسیون بسیاری از محصولات آرایشی مانند شامپو، صابون و نرم کننده‌ها نیز وجود دارد. برخی از خواص این روغن بر مو عبارتند از:

  1. مرطوب کننده: روغن آرگان سرشار از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین E است که می‌تواند به مرطوب شدن موها و جلوگیری از خشکی آنها کمک کند.
  2. تقویت کننده: این روغن می‌تواند موها را تقویت کند و از موخوره جلوگیری کند.
  3. ضد شوره: روغن آرگان به درمان شوره سر کمک میکند.
  4. محرک رشد مو: برخی مطالعات نشان داده‌اند که روغن آرگان می‌تواند به رشد مو کمک کند.
  5. نرم کننده: روغن آرگان می‌تواند موها را نرم و لطیف کند.
  6. حالت دهنده: روغن آرگان می‌تواند به حالت دادن موها کمک کند.
  7. محافظت از مو در برابر حرارت: این روغن شفابخش می‌تواند از موها در برابر آسیب‌های ناشی از حرارت سشوار و اتو مو محافظت کند.
آرگان مو

بیشتر متخصصین پوست و مو عقیده دارند بهترین زمان استفاده از روغن اصل آرگان بلافاصله پس از حمام و روی موهای نم‌دار است. قبل از خشک کردن موها برای محافظت از آن‌ها در برابر حرارت، درخشندگی بیشتر و کاهش وزی موها از این روغن استفاده کنید. اما پس از استفاده از آرگان هرگز موها را اتو نکشید زیرا باعث آسیب دیدن موها خواهد شد. برای استفاده از آن تنها کافی است چند قطره روغن را به دستان خود زده و با استفاده از انگشتان به ساقه موها و پوست سر ماساژ دهید تا نتایج آن را مشاهده کنید. آرگان برای موهای خشک و معمولی بیشترکاربرد دارد.

خواص و تأثیر روغن آرگان بر پوست

مزایای روغن آرگان برای پوست، به نقش درمان‌کننده عارضه‌ها محدود نمی‌شود. این روغن با عناصر طبیعی قابل توجهی که دارد، از بروز اختلالات پوستی جلوگیری کرده و سلامت، زیبایی و جوانی آن را حفظ می‌کند.

  1. مرطوب کننده: روغن آرگان سرشار از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین E است که می‌تواند به مرطوب شدن پوست و جلوگیری از خشکی آن کمک کند.
  2. ضد پیری: روغن بی نظیر آرگان می‌تواند به کاهش چین و چروک و خطوط ریز کمک کند.
  3. ضد التهاب: روغن آرگان به کاهش التهاب و قرمزی پوست کمک میکند.
  4. محافظت در برابر آفتاب: روغن شفابخش آرگان می‌تواند به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه UV خورشید کمک کند.
  5. درمان آکنه: روغن آرگان در درمان آکنه و جوش‌های سرسیاه و سفید مؤثر است.
  6. درمان اگزما: همچنین روغن آرگان می‌تواند به درمان اگزما و سایر بیماری‌های التهابی پوست کمک کند.
  7. درمان پسوریازیس: دیگر اینکه این روغن در درمان پسوریازیس و سایر بیماری‌های پوستی کمک میکند.

در طول روز می‌توانید از این روغن به عنوان یک مرطوب‌کننده و ضد آفتاب استفاده کنید. همچنین استفاده از آرگان در طول شب باعث ترمیم و بهبود پوست می‌گردد. برای این منظور، ابتدا صورت خود را قبل از استفاده بشویید. باید تمام مواد روی پوست از جمله مواد آرایشی و روغن‌ها به خوبی تمیز شود تا روغن وظیفه خود را بهتر انجام دهد. پس از آن صورت خود را با یک حوله تمیز کاملا خشک کنید.

روغن اصل و خالص آرگان، بسیار قوی بوده بنابراین استفاده از یک یا دو قطره برای صورت کافی است. روغن را بر روی کف دست خود بریزید و بر روی تمام صورت خود به آرامی ماساژ دهید. اجازه دهید که به کمک هوا، روغن روی صورت شما جذب و خشک شود. روغن اصل به سرعت جذب پوست شما خواهد شد و احساس نرمی و مرطوب بودن را در صورت خود حس خواهید کرد.

روش صحیح استفاده از روغن آرگان

به طور کلی، دو نوع روغن از دانه آرگان تولید می‌شود: مخصوص آرایش و آشپزی. برای مصرف مراقبت از پوست و مو حتماً از نوع آرگان آرایشی استفاده کنید. برای تولید نوع آشپزی آن، ابتدا هسته‌های آرگان را بو می‌دهند، اما برای تولید مدل آرایشی، از این مرحله صرف نظر و از هسته‌های خام آن استفاده می‌کنند تا مواد مغذی‌ که برای مصارف آرایشی مورد نیاز است، از بین نرود.

مصرف خوراکی:

  • می‌توانید روغن آرگان را به سالاد، سس و اسموتی اضافه کنید.
  • همچنین می‌توانید آن را به صورت کپسول مصرف کنید.
  • برای مصرف خوراکی، از روغن آرگان خالص و ارگانیک استفاده کنید.
  • از مصرف بیش از حد روغن آرگان خودداری کنید، زیرا ممکن است عوارض جانبی داشته باشد.

مصرف موضعی:

  • می‌توانید روغن آرگان را روی پوست، مو و ناخن‌ها مالید.
  • برای استفاده موضعی، از روغن آرگان خالص و ارگانیک استفاده کنید.
  • قبل از استفاده از روغن آرگان، تست پچ را انجام دهید.
  • از روغن آرگان به مقدار زیاد استفاده نکنید، زیرا می‌تواند پوست و مو را چرب کند.

عوارض جانبی روغن آرگان

روغن آرگان به طور کلی برای اکثر افراد بی‌خطر است. با این حال، برخی از افراد ممکن است در صورت استفاده از آن عوارض جانبی را تجربه کنند.

عوارض جانبی احتمالی روغن آرگان:

  • تحریک پوستی: برخی از افراد ممکن است در صورت استفاده موضعی از روغن آرگان دچار تحریک پوستی، مانند قرمزی، خارش، سوزش و تورم شوند.
  • آلرژی: اگر به آجیل یا مغزها حساسیت دارید، ممکن است به روغن آرگان نیز حساسیت داشته باشید.
  • مشکلات گوارشی: مصرف بیش از حد روغن آرگان ممکن است باعث مشکلات گوارشی، مانند اسهال و حالت تهوع شود.

نکاتی برای جلوگیری از عوارض جانبی روغن آرگان:

  • قبل از استفاده از روغن آرگان، تست پچ را انجام دهید.
  • از روغن آرگان به مقدار زیاد استفاده نکنید.
  • اگر باردار یا شیرده هستید، قبل از مصرف روغن آرگان با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر از داروهای خاصی استفاده می‌کنید، قبل از مصرف روغن آرگان با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی پس از استفاده از روغن آرگان، مصرف آن را متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه صحیح نگهداری وبسته‌بندی روغن آرگان

نگهداری:روغن آرگان را در جای خنک، تاریک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.بهترین دما برای نگهداری روغن آرگان بین 18 تا 22 درجه سانتیگراد است.روغن آرگان را در یخچال نگهداری نکنید، زیرا ممکن است سفت شود.بعد از هر بار استفاده درب بطری روغن آرگان را به طور کامل ببندید تا از اکسید شدن آن جلوگیری کنید.

بسته‌بندی:روغن آرگان را در بطری شیشه‌ای تیره رنگ نگهداری کنید.بطری روغن آرگان را در جعبه یا کیسه‌ای قرار دهید تا از نور مستقیم خورشید محافظت شود.از بطری‌های پلاستیکی برای نگهداری روغن آرگان استفاده نکنید، زیرا ممکن است مواد شیمیایی پلاستیک به روغن نفوذ کنند.

بازار جهانی روغن آرگان

روغن آرگان به دلیل فواید سلامتی و زیبایی فراوان، به طور فزاینده‌ای در سراسر جهان محبوب شده است. این امر منجر به رشد قابل توجه بازار جهانی روغن آرگان شده است.

ارزش بازار جهانی روغن آرگان:در سال 2020، ارزش بازار جهانی روغن آرگان 1.2 میلیارد دلار تخمین زده شد.پیش‌بینی می‌شود این بازار تا سال 2028 با CAGR 7.5% به 2.1 میلیارد دلار برسد.

سخن پایانی

امروزه کمتر کسی از خواص روغن آرگان و تمام روغن های گیاهی بی‌خبر است و همه می‌دانند روغن‌های گیاهی از دانه‌ها، مغزها و میوه‌های گیاهان استخراج می‌شوند. آنها قرن‌هاست که در آشپزی و طب سنتی استفاده می‌شوند. روغن‌های گیاهی منبع خوبی از چربی‌های سالم، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. آنها می‌توانند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشند.فقط هنگام انتخاب روغن های گیاهی، مهم است که روغن هایی را انتخاب کنید که سرشار از چربی های غیر اشباع هستند. 

به هر حال انتخاب روغن مناسب به نیازها و ترجیحات شما بستگی دارد. اگر به دنبال روغنی هستید که به طور موثری موخوره را درمان کند، روغن آرگان انتخاب بهتری است. اگر به دنبال روغنی هستید که پوست را مرطوب کند و چین و چروک‌ها را کاهش دهد، روغن ماکادمیا انتخاب بهتری است.اگر چند هفته از این روغن ها استفاده کرده اما تغییری در وضعیت خود احساس نمی کنید می توانید با پزشک متخصص مشورت و از توصیه های پزشکی استفاده کنید.

روغن‌های گیاهی را می‌توان در انواع غذاها از جمله سالاد، سس‌ها، غذاهای سرخ‌کردنی و محصولات پخته‌شده استفاده کرد. همچنین می توان آنها را به صورت مکمل مصرف کرد.مهم است که روغن های گیاهی را در حد اعتدال مصرف کنید. روغن های گیاهی کالری بالایی دارند و مصرف بیش از حد آنها می تواند منجر به افزایش وزن شود.