گوشی پزشکی(استتوسکوپ) ابزاری است که برای گوش دادن به صداهای بدن، به ویژه قلب، ریه ها و روده استفاده می شود. این وسیله یک ابزار تشخیصی ارزشمند است که می تواند برای تشخیص طیف وسیعی از بیماری ها کمک کند.بکارگیری آن آسان است و توسط متخصصان پزشکی و غیر متخصصان به طور یکسان استفاده می شود.
استتوسکوپ (stethoscope) از دو کلمه  (steth(o به معنی سینه و  scope به معنی نمایش یا نشان دادن است و در کل به معنی وسیله ای برای شنیدن است.
در طول معاینه پزشکی، پزشک به ضربان قلب شما و صدایی که ریه های شما هنگام نفس کشیدن عمیق ایجاد می کند، گوش می دهد. دامپزشکان نیز از گوشی پزشکی برای گوش دادن به قلب و ریه های حیوان بیمار خود استفاده می کنند.
logo-svg-eaz

خرید گوشی پزشکی

برای خرید آنلاین گوشی پزشکی با بهترین قیمت و تضمین کیفیت از بهترین برندهای موجود بازار از فروشگاه معتبر ای‌آز بازدید نمائید

عناوین مقاله

گوشی پزشکی بدون شک یکی از حیاتی ترین ابزار برای نظارت بر قلب هستند. اولین گوشی پزشکی چیزی جز یک لوله چوبی تک گوش نبود. در حال حاضر، ما حتی گوشی‌های هوشمند دیجیتالی داریم که دارای سمع بلوتوث هستند. این فرمت مدرن به پزشکان اجازه می‌دهد تا بیماران خود را از راه دور سمع بکنند، مفهومی که حتی یک دهه پیش تصور آن دشوار بود.

تاریخچه گوشی پزشکی

گوشی پزشکی برای اولین بار در سال 1816 و در کشور فرانسه اختراع شد. رنه لاینک فرانسوی به دنبال محدودیت فرهنگی که در پس معاینه قفسه سینه بیماران داشت، تصمیم گرفت که وسیله‌ای برای حل آن بسازد که این اتفاق موجب اختراع گوشی شد که به سمع بهتر و متمرکز شدن صدا نیز کمک میکرد و به این طریق اولین گوشی پزشکی متولد شد. این گوشی به شکل شیپور بود و یک خروجی برای دریافت صدا و یک خروجی نیز برای دریافت آن داشت.

انواع گوشی پزشکی از نظر شکل سری گوشی

  • گوشی پزشکی یک سر(single head): این نوع گوشی پزشکی فقط دارای یک دیافراگم است که برای گوش دادن به صداهای با فرکانس بالا استفاده می شود. این نوع گوشی پزشکی برای معاینات عمومی مناسب است.
  • گوشی پزشکی دو سر(dual head): این نوع گوشی پزشکی دارای یک دیافراگم و یک بل است. دیافراگم برای گوش دادن به صداهای با فرکانس بالا و بل برای گوش دادن به صداهای با فرکانس پایین استفاده می شود. این نوع گوشی پزشکی برای معاینات تخصصی تر مانند معاینه قلب و ریه مناسب است.

انواع گوشی پزشکی از نظر ساختار و مدل

  • گوشی پزشکی آکوستیک(مکانیکی): این نوع گوشی پزشکی رایج ترین نوع گوشی پزشکی است. از دیافراگم و لوله برای انتقال صدا به گوش کاربر استفاده می کند.
  • گوشی پزشکی الکترونیکی(هوشمند-دیجیتال): این نوع گوشی پزشکی از میکروفن و تقویت کننده برای تقویت صداهای بدن قبل از رسیدن به گوش کاربر استفاده می کند.
  • گوشی پزشکی آموزشی: این نوع گوشی پزشکی برای دانشجویان پزشکی و پرستاری طراحی شده است. معمولاً ارزان تر از سایر انواع گوشی های پزشکی است و ممکن است ویژگی های کمتری داشته باشد.

انواع دیگر گوشی های پزشکی:

  • گوشی پزشکی اطفال: این نوع گوشی پزشکی برای معاینه کودکان طراحی شده است.گوشی پزشکی های نوزاد در واقع همون گوشی های آکوستیک هستن ولی به دلیل وجود یک سری ویژگی های خاص، اختصاصا برای نوزادان استفاده میشن. معمولاً کوچکتر و سبک تر از سایر انواع گوشی های پزشکی است.
  • گوشی پزشکی دامپزشکی: این نوع گوشی پزشکی برای معاینه حیوانات طراحی شده است. معمولاً دارای دیافراگم بزرگتر و بل کوچکتر از سایر انواع گوشی های پزشکی است.

انتخاب نوع مناسب گوشی پزشکی به نیازهای کاربر بستگی دارد. به عنوان مثال، پزشکانی که به طور منظم به قلب گوش می دهند ممکن است از گوشی پزشکی دو سر با دیافراگم بزرگتر استفاده کنند، در حالی که پرستارانی که غربالگری اولیه را انجام می دهند ممکن است از گوشی پزشکی یک سر کوچکتر و سبک تر استفاده کنند.

قسمتهای اصلی گوشی پزشکی

گوشی پزشکی یا استتوسکوپ (stethoscope) یکی از تجهیزات پزشکی پر کاربرد است که به طور تخصصی شنیدن صدای اندام های داخلی را ممکن می‌سازد. با گذشت زمان و پیشرفت دستگاه های پزشکی، گوشی های پزشکی هم از تغییر و تحول باز نمانده اند. و از لحاظ کیفیت صدا، حذف نویز، جنس و تنوع رنگی به پیشرفت های زیادی رسیده اند.ولی تمامی گوشی پزشکی ها از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:

  • سینه بند: این قسمت صاف و گرد است که روی بدن قرار می گیرد.
  • دیافراگم: این قسمت نازک و گرد است که در مرکز سینه قرار دارد.
  • گوشی: اینها لوله هایی هستند که صداها را از سینه به گوش کاربر هدایت می کنند.

کاربرد گوشی پزشکی

شاید از نظر بسیاری از ما کاربرد این محصول تنها محدود به شنیدن صدای قلب باشد. اما در ادامه کاربرد آن را به طور تفکیک شده بررسی خواهیم کرد.

  • گوش دادن به قلب: با شنیدن صدای قلب، پزشک می‌تواند بسیاری از بیماری ها و ناراحتی های مربوط به قلب را تشخیص دهد. موارد مختلفی از جمله ضربان و شدت آن و همچنین بی نظمی (آریتمی) قلبی مشخص می‌شود. امروزه انواع مختلفی از فشارسنج هم در بازار وجود دارند که آریتمی های قلبی را به اطلاع کاربر می‌رسانند. بسیاری از خانواده ها برای ثبت و کنترل آریتمی قلبی از دستگاه فشار خون خانگی استفاده می‌کنند. همچنین با استفاده از دستگاه پالس اکسیمتر، عدد ضربان قلب خود را اندازه گیری و بررسی می‌کنند.
  • گوش دادن به ریه ها: گوشی پزشکی می تواند برای گوش دادن به صداهای ریه ها، مانند خس خس و رال استفاده شود.
  • گوش دادن به معده و روده ها: افرادی که با مشکلات گوارشی به پزشک مراجعه می‌کنند، در اولین قدم باید معاینه اندام گوارشی را پشت سر بگذارند. در حالت طبیعی به علت حرکت مواد و هضم غذا صداهای طبیعی در این اندام ها وجود دارد. اما نشنیدن هیچگونه صدا، یا شنیدن صدای شدید می‌تواند خبر از انسداد روده یا سایر مشکلات بدهد.گوشی پزشکی می تواند برای گوش دادن به صداهای روده ها، مانند غرش و بوربوریموس استفاده شود.
  • گرفتن فشار خون با فشارسنج عقربه ای: نحوه کار فشارسنج عقربه ای به این صورت است که صدای اول و دوم قلب را می‌شنود و میزان فشار خون را اندازه گیری می‌کند. برای شنیدن صدا، به گوشی خوب و با کیفیت نیاز است.

  • گوش دادن به سایر صداهای بدن: گوشی پزشکی می تواند برای گوش دادن به سایر صداهای بدن، مانند جریان خون در شریان ها و وریدها استفاده شود.

علاوه بر کاربردهای تشخیصی، گوشی پزشکی می تواند برای موارد زیر نیز استفاده شود: نظارت بر بیمار و آموزش و تشخیص بارداری

گوشی پزشکی یک ابزار همه کاره است که می تواند برای تشخیص و درمان طیف وسیعی از بیماری ها استفاده شود.

کدام نوع گوشی های پزشکی بیشترین کاربرد را دارند؟

گوشی پزشکی یا استتوسکوپ های آکوستیک که ساده‌ترین نوع گوشی پزشکی هستند، بیشترین استفاده رو بین پزشک ها، دانشجوهای پزشکی و پرستاری دارند.

نحوه استفاده از گوشی پزشکی(استتوسکوپ)

استفاده از گوشی پزشکی آسان است، اما برای به دست آوردن بهترین نتایج، باید چند نکته را رعایت کنید:

  1. گوشی ها باید به طور کامل در کانال گوش قرار گیرند تا صداها را به طور واضح بشنوید و چند ضربه به دیافراگم بزنید. اگر صدایی نمی‌شنوید، احتمالا لوله دارای نشتی است.
  2. گوشی باید نه خیلی سفت و نه خیلی آزاد باشد. همچنین راستای لوله باید رو به جلو و در راستای صورت شما قرار بگیرد.
  3. دیافراگم یا بل گوشی پزشکی را روی بدن بیمار قرار دهید. دیافراگم برای گوش دادن به صداهای با فرکانس بالا و بل برای گوش دادن به صداهای با فرکانس پایین استفاده می شود.
  4. به صداها با دقت گوش دهید. به دنبال صداهای غیرمعمول یا تغییراتی در صداهایی باشید که قبلاً شنیده اید.
  5. در صورت لزوم، از بیمار بخواهید موقعیت خود را تغییر دهد. این ممکن است به شما کمک کند تا صداها را بهتر بشنوید.(برای شنیدن قلب،از بیمار بخواهید که دراز بکشد ولی برای شنیدن صدای ریه و روده و معده، بیمار باید در وضعیت نشسته قرار بگیرد.)

در اینجا چند نکته اضافی برای استفاده از گوشی پزشکی آورده شده است:

  • توجه کنید که سری گوشی کاملا اندازه گوش شما باشد. برخی گوشی ها، سری قابل تعویض دارند.
  • سری لاستیکی گوشی باید به خوبی مانع ورود صدای اطراف شود.
  • نوع گوشی را حتما طبق جثه بیمار انتخاب کنید.
  • قبل از استفاده حتما نشتی لوله را چک کنید.
  • از گوشی پزشکی در یک محیط آرام استفاده کنید. صداهای بلند می توانند شنیدن صداهای بدن را دشوار کنند.
  • مطمئن شوید که گوشی پزشکی شما تمیز است. کثیفی می تواند کیفیت صدا را کاهش دهد.
  • هنگامی که از گوشی پزشکی استفاده نمی کنید، آن را در یک مکان امن نگهداری کنید. این به محافظت از گوشی پزشکی در برابر آسیب کمک می کند.

زمان خرید گوشی پزشکی به چه موارد و نکاتی اهمیت دهیم؟

خرید گوشی پزشکی مناسب می تواند یک کار چالش برانگیز باشد، زیرا تنوع زیادی در بازار موجود است. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید هنگام خرید گوشی پزشکی به خاطر داشته باشید:

1. دقت: گوشی پزشکی باید صداهای بدن را با وضوح و دقت بالا منتقل کند.به دنبال گوشی پزشکی با دیافراگم بزرگ و بل عمیق باشید تا بتوانید طیف وسیعی از صداها را بشنوید.

2. کیفیت ساخت: گوشی پزشکی باید از مواد با کیفیت بالا ساخته شده باشد تا در برابر استفاده مکرر و سایش مقاوم باشد.به دنبال گوشی پزشکی با لوله های ضخیم و گوشی های ارگونومیک باشید.

3. راحتی: گوشی پزشکی باید به طور متناسب با سر و گردن شما باشد.گوشی ها باید به طور ایمن در گوش شما قرار گیرند و بدون ایجاد درد یا ناراحتی، برای مدت طولانی قابل استفاده باشند.

4. نوع لوله یا تیوب: لوله های گوشی پزشکی در دو نوع تک لوله و دو لوله موجود هستند. لوله های تک لوله معمولاً کیفیت صدای بهتری دارند.

5. قیمت: گوشی های پزشکی در طیف وسیعی از قیمت ها موجود هستند.قبل از خرید، بودجه خود را تعیین کنید و به دنبال گوشی پزشکی باشید که نیازها و بودجه شما را برآورده کند.

6. نیازهای خود را در نظر بگیرید:اگر از گوشی پزشکی به طور مکرر استفاده می کنید، باید به دنبال گوشی پزشکی با کیفیت و بادوام باشید.اگر در محیطی پر سر و صدا کار می کنید، باید به دنبال گوشی پزشکی با قابلیت حذف نویز باشید.

  • چه نوع معایناتی را انجام خواهید داد؟
  • به چه نوع صداهایی نیاز دارید تا گوش دهید؟
  • چقدر می خواهید هزینه کنید؟

7. برند و گارانتی:گوشی پزشکی از یک برند معتبر با گارانتی مناسب تهیه کنید.

8. قبل از خرید، گوشی پزشکی را امتحان کنید. حتما قبل از خرید، گوشی پزشکی را روی بدن خود یا شخص دیگری امتحان کنید تا مطمئن شوید که از آن راضی هستید.

قیمت گوشی پزشکی(استتوسکوپ) چگونه است؟

قیمت گوشی پزشکی (استتوسکوپ) به عوامل مختلفی از جمله نوع، برند، کیفیت ساخت، و ویژگی های آن بستگی دارد. به طور کلی، گوشی های پزشکی در طیف وسیعی از قیمت ها، از چند صد هزار تومان تا چند میلیون تومان موجود هستند.

عوامل موثر بر قیمت گوشی پزشکی:

  • نوع: گوشی های پزشکی در انواع مختلفی از جمله آکوستیک، الکترونیکی، و آموزشی موجود هستند. گوشی های پزشکی آکوستیک ارزان تر از گوشی های پزشکی الکترونیکی هستند.
  • برند: برندهای معروف و معتبر معمولاً قیمت بالاتری نسبت به برندهای کمتر شناخته شده دارند.
  • کیفیت ساخت: گوشی های پزشکی با کیفیت ساخت بالا از مواد با کیفیت تری ساخته شده اند و عمر طولانی تری دارند.
  • ویژگی ها: گوشی های پزشکی با ویژگی های اضافی مانند دیافراگم قابل تنظیم، بل بزرگ، و لوله های ضد نویز قیمت بالاتری دارند.جنس سر گوشی ( فولاد ضد زنگ، ترکیبات آلیاژ آلومینیوم و روی) و کیفیت شلنگ

با بررسی مدلهای گوناگون، ویژگی ها، قابلیت ها، جنس و قیمت، می‌توانید خرید گوشی پزشکی را با بهترین قیمت از ای‌آز انجام دهید.

چگونه گوشی پزشکی را تمیز می کنید؟

الکل ایزوپروپیل 70 درصد یا بالاتر برای تمیز کردن گوشی پزشکی توصیه می شود.

بسیاری از مراکز بیمارستانی دارای دستمال‌های ضدعفونی کننده روی هر دیوار هستند، اما برخی از این پاک کننده‌ها می‌توانند به مرور زمان باعث خراب شدن لوله لاستیکی گوشی پزشکی شما شوند. معمولاً بهتر است از دستمال مرطوب الکلی استفاده کنید.

ماندگاری گوشی پزشکی چقدر است؟

در حالی که برخی از سازمان‌ها توصیه می‌کنند برای عملکرد بهتر ، هر 2 سال یکبار گوشی‌پزشکی خود را تعویض کنید، بسیاری از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی که با آنها صحبت کرده‌ایم سال‌ها و حتی دهه‌ها استتوسکوپ‌های خود را داشته‌اند.

کلام آخر

وسایل و تجهیزات پزشکی ارتباط و نقش مستقیمی با سلامتی افراد دارند. وجود بعضی از وسایل پزشکی در منازل بسیار مهم و حیاتی است و این نکته را هم در نظر بگیرید که خرید این تجهیزات را باید از مراکز معتبر انجام داد و ما سعی نمودیم اطلاعات کاربردی و مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

باید بدانید شاید استفاده از برخی وسایل کار ساده ای به حساب بیاید ولی تشخیص بیماری ها نیازمند تخصص می باشد و باید حتما توسط پزشک بررسی و راه های درمان تجویز شود.