کووت چیست؟

کووت (به فرانسوی: cuvette = “رگ کوچک”) ظرف کوچک لوله مانندی است که اضلاع آن صاف و مقطع دایره ای یا مربعی دارد. در یک انتهای آن مهر و موم شده و از مواد شفاف و شفافی مانند پلاستیک، شیشه یا کوارتز ذوب شده ساخته شده است. کووت‌ها برای نگهداری نمونه‌ها برای اندازه‌گیری طیف‌سنجی طراحی شده‌اند، جایی که یک پرتو نور از داخل نمونه در داخل کووت عبور داده می‌شود تا جذب، عبور، شدت فلورسانس، قطبش فلورسانس یا طول عمر فلورسانس نمونه را اندازه‌گیری کند. این اندازه گیری با اسپکتروفتومتر انجام می شود.

از لحاظ تاریخی، کووت‌های کوارتز قابل استفاده مجدد برای اندازه‌گیری در محدوده فرابنفش مورد نیاز بودند، زیرا شیشه و بیشتر پلاستیک‌ها نور ماوراء بنفش را جذب می‌کنند و تداخل ایجاد می‌کنند. امروزه کووت های یکبار مصرف ساخته شده از پلاستیک های ویژه ای وجود دارد که در برابر اشعه ماوراء بنفش شفاف هستند. کووت های شیشه ای، پلاستیکی و کوارتز همگی برای اندازه گیری های انجام شده در طول موج های بلندتر، مانند محدوده نور مرئی، مناسب هستند.

کووت کوارتز
کووت کوارتز

به منظور تجزیه و تحلیل فتومتریک نمونه های مایع، محلول باید در مسیر نور یک فتومتر با فرمت تعریف شده قرار گیرد. کووت ها، یعنی ظروف نمونه دارای پنجره های نوری، انتخاب استاندارد برای این کاربرد هستند. فاصله بین پنجره های نوری به دقت تعریف شده است. به این ترتیب طول مسیر نمونه در داخل کووت مشخص می شود. انتخاب انواع مختلف کووت ها بسیار زیاد است، حتی اگر فقط آن دسته از کووت ها در نظر گرفته شوند که برای اندازه گیری جذب در ناحیه طیف سنجی UV-Vis استفاده می شوند.

رایج ترین نوع کووت مربعی با ابعاد خارجی 12.5×12.5 میلی متر است. این فرمت حجم نمونه را از محدوده میکرولیتری (کووت های فوق میکرو) تا محدوده میلی لیتری (کووت های ماکرو) را در خود جای می دهد. طول مسیر استاندارد یک کووت 10 میلی متر است. با این حال، کووت هایی که مسیر نور کوتاه تری را از طریق نمونه فراهم می کنند نیز موجود هستند. علاوه بر این، کووت ها با توجه به جنس، ارتفاع و اندازه پنجره اندازه گیری آنها متفاوت هستند.

 

کووت استاندارد
کووت هایی که دارای ابعاد استاندارد بیرونی 12.5×12.5 میلی متر هستند اما به حداقل حجم نمونه متفاوتی نیاز دارند.

انواع کووت های آزمایشگاهی:

کووت های پلاستیکی

کووت های پلاستیکی اغلب در سنجش های سریع طیف سنجی استفاده می شوند، جایی که سرعت بالا مهمتر از دقت بالا است. کووت های پلاستیکی با محدوده طول موج قابل استفاده 380-780 نانومتر (طیف مرئی) ممکن است پس از استفاده دور ریخته شوند و از آلودگی ناشی از استفاده مجدد جلوگیری شود.

ساخت و خرید آنها ارزان است. کووت‌های یکبار مصرف را می‌توان در برخی از آزمایشگاه‌ها استفاده کرد که نور پرتو آنقدر زیاد نیست که بر تحمل جذب و ثبات مقدار تأثیر بگذارد. اغلب از مواد پلی متیل متاکریلات (PMMA) و پلی استایرن (PS) برای ساختن کووت های پلاستیکی استفاده می شود.

کووت شیشه ای

کووت شیشه ای دارای محدوده طول موج بهینه 340-2500 نانومتر است. کووت های شیشه ای معمولاً برای استفاده در محدوده طول موج نور مرئی هستند، در حالی که کوارتز ذوب شده معمولاً برای کاربردهای فرابنفش استفاده می شود.

کووت کوارتز

سل های کوارتز یا کووت کوراتز دوام بیشتری نسبت به پلاستیک یا شیشه دارند. کوارتز در انتقال نور UV برتری دارد و می تواند برای طول موج های 190 تا 2500 نانومتر استفاده شود.

کووت کوارتز ذوب شده

سل های کوارتز ذوب شده برای طول موج های زیر 380 نانومتر، یعنی نور ماوراء بنفش استفاده می شود.

کووت کوارتز مادون قرمز

کوارتز IR دارای محدوده طول موج قابل استفاده 220 تا 3500 نانومتر است. در برابر حمله شیمیایی از محلول نمونه نسبت به سایر انواع طراحی شده برای اندازه گیری فلورسانس مقاومت بیشتری دارد.

کووت یاقوت کبود

کووت های یاقوت کبود گران ترین هستند، اگرچه بادوام ترین، مقاوم ترین مواد در برابر خش و قابل انتقال هستند. انتقال از نور ماوراء بنفش تا مادون قرمز متوسط، از 250 تا 5000 نانومتر گسترش می یابد. یاقوت کبود می تواند شرایط طبیعی شدید برخی از محلول های نمونه و تغییرات دما را تحمل کند.

 

لوازم و مواد تحقیقاتی را از کجا بخرم؟

شما می توانید مشخصات و قیمت انواع مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی را در فروشگاه آنلاین ای آز فعال در حوزه ی فروش مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی مشاهده بفرمائید. www.eaz.ir