گرنت ماری کوری چیست؟

گرنت تحقیقاتی با نام ماری اسکودوسکا کوری (Marie Skłodowska-Curie Actions) یا  به اختصار MSCA، توسط اتحادیه اروپا برای گسترش و شکوفایی علم و تحقیقات به محققان برجسته و مستعد اعطا می شود. این جنبش از سال ۱۹۹۶ میلادی  با هدف ترویج تحقیقات میان رشته‌ای و همکاری‌های بین‌المللی تاسیس گردیده است و در همه رشته های تحقیقاتی به دنبال شناسایی و همکاری با دانشمندان معتمد و ممتاز از سراسر جهان است.

هدف از بورسیه های فوق دکتری گرنت ماری کوری

هدف بورسیه های فوق دکتری (Postdoctoral Fellowships (PFs)) حمایت از محققان و پرورش تعالی در تحقیق است. MSCA، محققان دارای مدرک دکترا را هدف قرار می دهد که مایل به انجام فعالیت های تحقیقاتی خود در خارج از کشور، کسب مهارت های جدید و توسعه حرفه خود هستند. PF به محققان کمک می کند تا در سایر کشورها، رشته ها و بخش های غیر آکادمیک تجربه کسب کنند.

گرنت ماری کوری برنامه پست دکترا
گرنت ماری کوری برنامه پست دکترا

حوزه های تحقیقی مورد پوشش برنامه گرنت ماری کوری:

1. Chemistry (CHE)
2. Social Sciences and Humanities (SOC)
3. Economic Sciences (ECO)
4. Information Science and Engineering (ENG)
5. Environment and Geosciences (ENV)
6. Life Sciences (LIF)
7. Mathematics (MAT)
8. Physics (PHY)

چه کسانی می توانند برای بورسیه تحصیلی فوق دکترا گرنت ماری کوری درخواست دهند؟

محققان علاقه مند، درخواست خود را همراه با یک سازمان میزبان ارسال کنند که می تواند یک دانشگاه، موسسه تحقیقاتی، کسب و کار، SME یا سازمان دیگری مستقر در یک کشور عضو اتحادیه اروپا یا کشور مرتبط با Horizon Europe باشد. همه رشته ها واجد شرایط دریافت کمک هزینه تحصیلی فوق دکترا هستند، از جمله حوزه های تحقیقاتی تحت پوشش برنامه تحقیقاتی و آموزشی اوراتوم.

محققان علاقه مند به بورسیه های فوق دکتری گرنت ماری کوری

  • باید در زمان پایان مهلت درخواست دارای مدرک دکترا باشد. متقاضیانی که با موفقیت از پایان نامه دکتری خود دفاع کرده اند اما هنوز به طور رسمی مدرک دکتری دریافت نکرده اند نیز واجد شرایط درخواست خواهند بود.
  • باید حداکثر هشت سال تجربه در زمینه تحقیق داشته باشند، از تاریخ اعطای مدرک دکترا، سالهای تجربه خارج از تحقیق و وقفه شغلی در حداکثر فوق محاسبه نمی شود، همچنین سالهای تجربه در تحقیق در کشورهای ثالث شامل نخواهد بود.
  • باید قوانین جابه جایی (mobility rules) را رعایت کنند: پژوهشگر نباید در طول سه سال منتهی به زمان پایان فراخوان،  بیشتر از 12 ماه در کشور میزبان بوده باشد.
    از سال 2022، محدودیت‌های ارسال مجدد برای برنامه‌هایی اعمال می‌شود که در سال گذشته امتیاز کمتر از 70 درصد دریافت کرده‌اند.

 

انواع فلوشیپ فوق دکتری گرنت ماری کوری

بورسیه های فوق دکتری اروپا: آنها برای محققینی که در اروپا حرکت می کنند یا از نقاط دیگری از جهان به اروپا می آیند تا حرفه تحقیقاتی خود را دنبال کنند، باز هستند. این بورسیه ها در یک کشور عضو اتحادیه اروپا یا کشور مرتبط با Horizon Europe انجام می شود و می تواند بین 1 تا 2 سال طول بکشد. محققان از هر ملیتی می توانند درخواست دهند.
بورسیه های جهانی پسا دکتری: آنها جابجایی محققان در خارج از اروپا را تامین می کنند. این کمک هزینه تحصیلی بین 2 تا 3 سال طول می کشد، که 1 تا 2 سال اول آن در یک کشور ثالث غیر مرتبط سپری می شود و پس از آن مرحله بازگشت اجباری 1 ساله به سازمان مستقر در یک کشور عضو اتحادیه اروپا یا Horizon Europe Associated خواهد بود. فقط اتباع یا ساکنان طولانی مدت کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا کشورهای مرتبط با Horizon Europe می توانند درخواست دهند.
نکته: هر دو نوع کمک هزینه تحصیلی ممکن است شامل اعزام های کوتاه مدت در هر نقطه از جهان در طول دوره کمک هزینه تحصیلی  باشد.

بودجه گرنت ماری کوری چه چیزی را پوشش می دهد؟

ذینفعی که بودجه اتحادیه اروپا را دریافت می کند باید محقق را برای کل دوره کمک هزینه تحصیلی استخدام کند. اتحادیه اروپا از پژوهشگر استخدام شده در قالب حمایت می کند:

  • کمک هزینه زندگی
  • کمک هزینه جا به جایی
  • در صورت لزوم، کمک هزینه خانواده، مرخصی طولانی مدت و کمک هزینه های ویژه علاوه بر این، بودجه نیز در نظر گرفته شده است.
  • فعالیت های پژوهشی، آموزشی و شبکه ای
  • مدیریت و هزینه های غیر مستقیم

 

لوازم و مواد تحقیقاتی را از کجا بخرم؟

شما می توانید مشخصات و قیمت انواع مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی را در فروشگاه آنلاین ای آز فعال در حوزه ی فروش مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی مشاهده بفرمائید. www.eaz.ir