حتی اگر پروژه فوق دکتری شما از قبل بودجه داشته باشد، تأمین بودجه شخصی شما یک گام کلیدی در پیشرفت تحصیلی شما است. به عنوان یک فوق دکترا، شما در حال آموزش برای تبدیل شدن به یک محقق مستقل هستید. یکی از راه های اصلی برای شروع نشان دادن استقلال خود به عنوان یک محقق، گرفتن بودجه شخصی است. بورسیه پست دکتری شامل کمک های مالی، جوایز و کمک هزینه های تحصیلی فردی نیز است که به شما اهرمی در موقعیت فعلی شما می دهد، پولی را در بودجه آزمایشگاه آزاد می کند و به شما کمک می کند تا بعداً در حرفه خود کمک های مالی بزرگتری دریافت کنید.

کمک هزینه های تحقیقاتی، جوایز و کمک هزینه های تحصیلی

(Individual Research Grants, Awards, and Fellowships)

این بورسیه پست دکتری به یک محقق (به جای آزمایشگاه یا سازمان) تعلق می گیرد تا در یک دوره زمانی معین روی پروژه پیشنهادی کار کند. این بودجه برای پوشش حقوق محقق، هزینه های جابجایی (سفر) و هزینه های تحقیقاتی در نظر گرفته شده است.

شوراهای تحقیقاتی منبع اصلی تأمین مالی پسا دکتری فردی هستند. هر کشوری شوراهای تحقیقاتی خود را دارد که کمک های مالی قابل توجهی را به محققانی که از آن کشور هستند یا در آن کار می کنند اعطا می کند. به عنوان مثال، سازمان تحقیقات علمی هلند کمک هزینه های تحقیقاتی Veni، Vidi، Vici را برای محققان در مراحل مختلف شغلی خود ارائه می دهد. کمک های مالی Veni برای کسانی است که به تازگی دکترای خود را دریافت کرده اند و سه سال تحقیق مستقل در هر زمینه ای را تامین می کنند.

شوراهای تحقیقاتی تنها منبع تامین مالی فردی نیستند. چندین بنیاد، تراست و انجمن دانشگاهی وجود دارد که بورسیه پست دکتری ارائه می دهد. به عنوان مثال، ابتکار آموزش پسا دکتری آفریقایی به دانشمندان جوان آفریقایی کمک هزینه تحصیلی دو ساله در زمینه بهداشت جهانی در موسسه ملی بهداشت ارائه می دهد. آنها در زمینه تحقیقات بهداشتی که در کشورشان اولویت دارد، آموزش خواهند دید. آنها پس از بازگشت به کشور خود برای دو سال دیگر حمایت می شوند.

 

طرح های جابه جایی یا Mobility Schemes

چندین سازمان بزرگ وجود دارند که کمک هزینه های تحصیلی و بورسیه پست دکتری را ارائه می دهند که به طور خاص برای ارتقای تبادل محققین پسا دکترا طراحی شده اند. انجام پساداکتری در خارج از کشور راهی عالی برای گسترش شبکه و کشف حوزه های تحقیقاتی جدید است. برنامه فولبرایت یک نمونه شناخته شده از کمک هزینه Mobility است. فولبرایت که توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده تامین می شود، هزینه های شهریه، سفر و هزینه های زندگی را برای شهروندان آمریکایی که در یک موسسه میزبان در خارج از کشور تحقیق می کنند، جبران می کند.

Marie Sklodowska-Curie Actions  (گرنت ماری کوری) بورسیه پست دکتری فردی اروپایی یا جهانی را برای محققان با چهار سال تجربه تحقیقاتی پس از دکترا ارائه می دهد. این بورسیه ها تا سه سال هزینه های زندگی، جابجایی (سفر) و خانواده را پوشش می دهد. هدف آنها محققانی است که به اروپا می آیند، در داخل اروپا حرکت می کنند یا قبل از بازگشت به اروپا در خارج از اروپا کار خواهند کرد. بورسیه بین المللی نیوتن و فلوشیپ فوق دکتری الکساندر فون هومبولت از دیگر طرح های بزرگ تحرک هستند.

 

بورسیه پست دکتری ماری کوری
بورسیه پست دکتری ماری کوری

Travel Fellowships

این بورسیه‌ها شبیه بورسیه پست دکتری تحرک هستند، زیرا بودجه‌ای را برای یک محقق برای سفر و کار در کشور دیگری فراهم می‌کنند. تفاوت عمده این است که کشور مقصد در کانون کار محقق است و ضروری است که برای انجام تحقیقات خود به کشور سفر کنند. بورسیه مسافرتی اغلب به محقق اجازه می دهد تا در مدت اقامت خود در یک آکادمی یا موسسه محلی کار و زندگی کند.

جایزه رم آکادمی آمریکایی در رم نمونه ای از این نوع بورسیه پست دکتری است. این به دانش پژوهان آمریکایی که در زمینه هنر و علوم انسانی کار می کنند این فرصت را می دهد که در رم زندگی کنند و به مدت 11 ماه در این شهر تحقیق کنند. به طور مشابه، مؤسسه شرقی بیروت پساداکتریان را به مدت حداکثر 12 ماه به بیروت می‌آورد تا روی پروژه‌های مرتبط با برنامه‌های تحقیقاتی مؤسسه کار کنند.

تامین مالی برای راه اندازی آزمایشگاه یا گروه تحقیقاتی

(Funding to Start a Lab or Research Group)

فوق دکترای ارشد (یعنی کسانی که حداقل دو سال تجربه فوق دکتری دارند) اغلب واجد شرایط درخواست کمک هزینه های بزرگ برای راه اندازی آزمایشگاه یا گروه تحقیقاتی خود هستند. این کمک‌ها بزرگتر از سایر کمک‌های تحصیلی پسادکتری هستند و به میزان قابل توجهی پول بیشتری دارند.

به عنوان مثال، یک کمک هزینه شروع از شورای تحقیقات اروپا برای محققانی در نظر گرفته شده است که در مراحل اولیه شغلی هستند که پتانسیل برای رهبری تحقیقاتی نشان می دهند. به متقاضیان موفق تا سقف 1.5 میلیون یورو برای پوشش هزینه های تحقیقاتی خود به مدت پنج سال تعلق می گیرد. به همین ترتیب، برنامه Emmy Noether آلمان به فوق دکترای ارشد استثنایی و اساتید جوان این شانس را می دهد که با رهبری گروه تحقیقاتی خود به مدت شش سال واجد شرایط کرسی استادی شوند.

 

لوازم و مواد تحقیقاتی را از کجا بخرم؟

شما می توانید مشخصات و قیمت انواع مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی را در فروشگاه آنلاین ای آز فعال در حوزه ی فروش مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی مشاهده بفرمائید. www.eaz.ir