پیپت آزمایشگاهی چیست؟

پیپت ابزاری آزمایشگاهی است که معمولاً در شیمی، زیست‌شناسی و پزشکی برای انتقال حجم مشخصی از مایعات استفاده می‌شود. پیپت ها در چندین طرح برای اهداف مختلف با سطوح مختلف دقت طراحی می شوند. از مهمترین نوع پیپت های آزمایشگاهی می توان به پیپت مدرج و پیپت ژوژه اشاره کرد.

 

معرفی و کاربرد پیپت مدرج آزمایشگاهی

پیپت مدرج، پیپتی است که حجم آن در طول لوله مشخص شده است. از پیپت مدرج برای اندازه گیری دقیق و انتقال حجم مایع از ظرفی به ظرف دیگر استفاده می شود. از لوله های پلاستیکی یا شیشه ای ساخته شده و دارای نوک مخروطی است. در امتداد بدنه لوله علائم درجه بندی وجود دارد که حجم را از نوک تا آن نقطه نشان می دهد. یک پیپت کوچک امکان اندازه گیری دقیق تر مایعات را فراهم می کند. هنگامی که دقت اندازه گیری بسیار مهم است، می توان از یک پیپت بزرگتر برای اندازه گیری حجم استفاده کرد. بر این اساس، حجم پیپت‌ها متفاوت است و اکثر آنها بین 0 تا 25 میلی‌لیتر هستند.

پیپت مدرج آزمایشگاهی
پیپت مدرج آزمایشگاهی

نکات کار با پیپت مدرج آزمایشگاهی

  • بهتر است از پیپتی استفاده شود که اندازه آن به حجمی که با آن کار می شود نزدیک باشد.
  • شستشوی پیپت قبل از استفاده برای جلوگیری از خطا ضروری است.
  • روش استاندارد برای کار با پیپت مدرج این است که نوک پیپت را که در محلول غوطه ور شده است بدون تماس با کف بشر نگه دارید. سپس از یک پوآر برای کشیدن مایع به داخل پیپت استفاده کنید.
  • راه مؤثر برای کنترل حجم محلول، استفاده از انگشت اشاره است. پس از به دست آوردن حجم مورد نظر می توان با بلند کردن انگشت محلول را در ظرف دیگری رها کرد.
  • در حین پیپت، پیپت را نباید به غیر از حالت عمودی نگه داشت.

 

معرفی و کاربرد پیپت ژوژه آزمایشگاهی

یک پیپت حجمی، پیپت حبابدار، یا پیپت ژوژه امکان اندازه گیری بسیار دقیق (تا چهار رقم قابل توجه) حجم یک محلول را فراهم می کند. این وسیله کالیبره شده است تا حجم ثابتی از مایع را با دقت تحویل دهد. این پیپت ها دارای یک حباب بزرگ با یک قسمت باریک بلند در بالا با یک علامت درجه بندی هستند که برای یک حجم واحد کالیبره شده است (مانند بالن ژوژه). حجم های معمولی 1، 2، 5، 10، 20، 25، 50 و 100 میلی لیتر هستند. پیپت های حجمی معمولاً در شیمی تجزیه برای ساختن محلول های آزمایشگاهی از استوک پایه و همچنین برای تهیه محلول هایی برای تیتراسیون استفاده می شوند.

استاندارد ASTM E969 خطای استاندارد را برای پیپت های انتقال حجمی تعریف می کند. خطا بستگی به اندازه دارد: یک پیپت 0.5 میلی لیتری دارای تلورانس 0.006 ± میلی لیتر است، در حالی که یک پیپت 50 میلی لیتری دارای تلورانس 0.05 ± میلی لیتر است. (این‌ها برای پیپت‌های کلاس A هستند؛ پیپت‌های کلاس B تلورانسی دو برابری نسبت به کلاس A دارند.)

 

پیپت آزمایشگاهی را از کجا بخرم؟

شما می توانید مشخصات و قیمت انواع پیپت آزمایشگاهی را در فروشگاه آنلاین ای آز فعال در حوزه ی فروش مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی مشاهده بفرمائید.