اسانس هلو چیست؟

اسانس هلو یک مایع شفاف، زرد کم رنگ و با و با بوی بسیار ملایم و خوش است. این ماده که به طور عمده از تفاله های میوه هلو تهیه می شود، دارای ترکیباتی از جمله هگزانول، بنزآلدهید، اتیل استات، پروپاندیول، هگزنیل فنیل استات و بسیاری از مواد باارزش طبیعی است. اسانس هلو به طور کلی به دو حالت پودری و مایع محلول در آب یا روغن وجود دارد.

این ماده به دلیل خاصیت ضد آلرژی و ضد لختگی خون، به صورت خوراکی بسیار پرکاربرد بوده و برای افراد دارای بیماری های زمینه ای کلیوی تجویز می شود. در غلظت های بالا، به دلیل رایحه خوب و خوشی که دارد برای تهیه انواع عطرهای معتبر استفاده می شود. همچنین این ماده از نظر پایداری و عوارض شیمیایی بسیار سالم بوده و در دراز مدت بدون کوچکترین تغییرات است.

وجود چنین ویژگی های منحصر به فرد در این ماده منجر به استفاده از آن در تهیه لوازم آرایشی بهداشتی، خوش بو کننده ها، روغن ماساژ، پخش کننده های رایحه درمانی، خوش بو کننده های خانگی و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده می شود. اسانس این ماده به طور کاملا خالص وجود ندارد و بشتر به صورت محلول در آب و یا روغنی است. این ماده یک ترکیب کاملا پایدار و بی خطر بوده و در تمامی شرایط محیطی و آب و هوایی کاملا سالم است.

خواص و ويژگی‌ های اسانس هلو

اسانس هلو به دو حالت پودری و مایع وجود دارد که فرم مایع آن به صورت محلول در آب و یا روغنی بوده و به صورت یک مایع شفاف، بی رنگ تا کمی زرد، خوش و معطر و ترکیب نسبتا پایدار است. این ماده یک ترکیب نسبتا فرار و حساس به نور است و در اثر اعمال مستقیم نور به آرامی تغییر رنگ داده و به حالت قهوه ای تغییر می یابد به همین دلیل عمدتا در ظروف شیشه ای مات با درپوش محکم نگهداری می شود.

به طور کلی مواد تشکیل دهنده اسانس ها ترکیبات بسیار پیچیده ای هستند که از نظر ساختمان شیمیایی بسیار متفاوت از یکدیگر دارند. اسانس هلو نیز از ترکیبات پیچیده و فراونی مانند، هگزنیل فنیل استات، پروپاندیول، 3- استر هگزان، متیل استات، هگزیل استات، بنزآلدهید، کاپرولاکتون و بسیاری از مواد دیگر ساخته شده است.

اسانس این ماده بسیار غنی از ویتامین های A, E, K, C بوده و همچنین به دلیل ماهیت سردی آن برای افراد گرم مزاج بسیار مفید و موثر است. به دلیل تنوع بالای ترکیبات تشکیل دهنده این ماده، مشخصات فیزیکی و شیمیایی واحدی برای آن وجود ندارد.

این ماده علاوه بر ویتامین های با ارزش حاوی ماده موثره آنتی اکسیدان، ترکیبات معدنی و ماده با ارزش بتاکاروتن است. وجود چنین ویژگی های منحصر به فرد در این ماده منجر به استفاده وسیع از آن در تولید عطر و ادکلن، لوازم آرایشی بهداشتی، داروهای ضد آلرژی، تهیه داروهای ضد لختگی خون، بیماران کلیوی، تولید ماده سم زدا در بدن و بسیار از کاربردهای دیگر است.

روش تولید اسانس هلو

تنها منبع اسانس هلو تفاله های طبیعی هلو بوده و به دلیل وجود ترکیبات مختلف شیمیایی در آن، هیچ روش سنتزی برای تهیه این ماده وجود ندارد. این ماده به طور مستقیم از میوه هلو از طریق فرآیند پرس سرد یا پرس تقطیری تهیه می شود. در این روش ابتدا، هلو به طور کامل شست و شو داده شده و در ادامه با کندن پوست آن، ناخالصی های موجود در روی پوست آن را حذف می کنند. در ادامه، قسمت گوشتی هلو را داخل دستگاه های مخصوص اضافه کرده و توسط پرس سرد اسانس گیری می شود. به دلیل دستگاه های گران قیمت، تهیه این ماده به طور محدود توسط برخی کشورهای پیشرفته انجام می شود.

خواص اسانس هلو

به عنوان داروی ضد استرس: همه مواد دارویی و غیر دارویی به عنوان حاوی ترکیب موثره هلو به عنوان یک ماده آرام بخش عمل می کند. برگ های این گیاه همانند خود میوه حاوی ماده موثره ضد افسردگی است. عطر و ادکلن حاوی اسانس هلو یک آرام بخش و تکسین دهنده روحی و روانی قوی است.

آنتی اکسیدان: اسانس هلو به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در لوازم آرایشی و بهداشتی به ویژه کرم صورت بسیار استفاده می شود. این ماده حاوی ترکیب آنتی اکسیدانی بوده که از عملکرد رادیکال های فعال جلوگیری می کند. در نتیجه از پیری زودرس سلول های پوست جلوگیری می کند. همچنین این ماده به عنوان یک سپر ایمنی قوی در برابر بیماری های مزمن و مخرب پوستی جلوگیری می کند.

ضد اسپاسم: این ماده به عنوان ضد یبوست و آرام بخش روده استفاده می شود. اسانس هلو به عنوان یک ماده پاکسازی کننده و محافظت کننده روده در برابر عوامل بیرونی بسیار استفاده می شود.

مرطوب کننده: این ترکیب به دلیل تقویت و بازسازی سلول های پوست سر و دست، به طور قابل توجهی در انواع نرم کننده ها و مرطوب کننده ها استفاده می شود. در واقع این ماده با بازسازی سلول های آسیب دیده و تخریب شده، خاصیت مرطوب کنندگی را ایجاد می کند.

افزایش قوای جنسی: اسانس هلو به عنوان یک ماده تقویت کننده قوای جنسی بسیار شناخته شده است. زنان در زمان های قدیم برای افزایش حذابیت خود برای شریک زندگی از این ماده استفاده می کردند.

تقویت سلامت چشم: میوه هلو حاوی مقادیر بسیار زیادی از بتاکاروتن است. بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل شده و در نتیجه منجر به کاهش خشکی چشم و افزایش ایمنی آن در برابر بیماری ها می شود. از اسانس این ماده به عنوان تقویت کننده ددر داروهای چشم استفاده می کنند.

از کاربردهای دیگر اسانس هلو می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• به عنوان داروی سم زدای بدن
• به عنوان تقویت کننده رشد مو در شامپو
• به عنوان یک ماده قوی ضد سرطان
• افزایش استحکام و ایمنی استخوان و دندان
• تقویت سیستم عصبی بدن

نکات استفاده از اسانس هلو

این ماده به طور عمده جزء دسته مواد بی اثر و خنثی است. این ماده به دو صورت پودری و مایع وجود دارد که نوع مایع آن به نور مستقیم و هوا حساس بوده و به مرور زمان در اثر اکسید شدن به رنگ قهوه ای تغییر رنگ می دهد. شرایط کار با این ماده بسیار ساده و ایمن بوده و برای نگهداری آن تنها باید از ظروف شیشه ای و رنگی استفاده کنید. بعد از هربار مصرف درب آن کاملا بسته بوده تا اکسید شدن آن جلوگیری شود.