معرفی متیل استات

متیل استات یک ترکیب شیمیایی فرار و به شدت اشتعال پذیر است که بوی مطبوع و خوشایندی دارد. این ترکیب در اکثر لاک ها، چسب ها و پاک کننده های لاک ناخن بسیار استفاده می شود از این رو، بوی خوشایند موجود در این مواد ناشی از وجود این ماده است. این ترکیب با نام های MeOAc، متیل استر استیک اسید و متیل اتانوات نیز شناخته می شود. به دلیل قطبیت پایین و چربی دوستی بالای این ماده از آن به عنوان حلال و پاک کننده قوی استفاده می شود.

میزان انحلال پذیری آن در آب کمتر بوده و میزان سمیت بالاتری در مقایسه با اتیل استات دارد. میزان انحلال پذیری آن در آب با افزایش دما افزایش می یابد، اما به دلیل بالا بودن اثر سمی کاربرد حلال آن برای مصارف عمومی نسبت به اتیل استات کمتر است. توجه داشته باشید که این ماده در محیط های قلیایی و اسیدی ناپایدار است. بنابراین، در حین کار با آن، حدالامکان در مکان های خشک و خنک و به دور محیط های اسیدی و بازی کار کنید.

خواص و ويژگی‌ های متیل استات

این ترکیب به صورت مایعی بی رنگ و شفاف با بوی بسیار مطبوع شبیه به میوه جات مانند موز، سیب و آلبالو شیرین وجود دارد. در دسته ترکیبات با سمیت بالا قرار دارد و بسیار فرار است. جرم مولکولی آن 74.08 گرم بر مول و چگالی آن 0.932 گرم بر سانتیمتر مکعب است که مقدار آن تقریبا با آب برابر است. نقطه ذوب آن بسیار پایین و در حدود 98- درجه سانتیگراد بوده و دمای جوش آن نیز در حدود 56.9 درجه سانتیگراد است و به دلیل فشار بخار کمی که دارد بسیار فرار است. از نام های دیگر متیل استات می توان به، متیل اتانوات، متیل استر استیک اسید و MeOAc اشاره کرد.

پایداری حرارتی این ماده به شدت پایین بوده (نقطه اشتعال 3.2 درجه فارنهایت) و در حضور حرارت به سرعت مشتعل می شود. همچنین این ماده در حضور هوای محیط به سرعت واکنش داده و مواد فعال و منفجر کننده را تولید می کند. این ماده در واقع یک حلال آلی بوده که در آب امتزاج پذیری پایین داشته و بیشتر در حلال های آلی امتزاج پذیر است. در حضور اکسید کننده های قوی، بازهای قوی، اسیدهای قوی و نیتریل ها بسیار ناپایدار بوده و سریعا وارد واکنش می شود.

 

روش تولید متیل استات

روش تولید صنعتی این ماده از طریق فرآیند کرونیل دار کردن متانول برای تهیه استیک اسید است که به عنوان محصول جانبی تولید می شود.

CH3OH + CO → CH3COOH + CH3COOCH3

همچنین روش دیگر برای تهیه این ماده، متیلاسیون استیک اسید در حضور متانول و اسیدهای قوی مانند سولفوریک اسید است. طی این فرآیند متیل استات و آب (به عنوان محصول جانبی) تولید می شود.

CH3OH + CH3COOH → CH3COOCH3 + H2O

این واکنش در حضور اسیدهای قوی و با اعمال حرارت انجام می شود.

 

کاربرد متیل استات

از مهم ترین کاربردهای MeOAC می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حلال

از آنجایی که متیل استات یک ترکیب آب گریز بوده به همین دلیل به عنوان حلال در بسیاری از کاربردهای صنعتی از جمله رنگ ها، چسب ها، لاک ها، رزین ها، روغن ها و نیترسلولز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این ماده به عنوان چاشنی در تهیه چرم مصنوعی استفاده می شود.

کشاورزی

این ترکیب به عنوان یک حلال مهم برای سنتز مواد شیمیایی کشاورزی بسیار استفاده می شود.

داروسازی

MeOAC به دلیل سمیت پایین و فراریت بالا برای تهیه پیش ماده های دارویی با ارزش و مهم استفاده می شود.

فوم های پلی یورتان

متیل استات به دلیل کیفیت بالا کاربردهای فراوانی دارد. یکی دیگر از کاربردهای مهم این ماده به عنوان عامل پف زا در تولید انواع فوم های پلی یورتان استفاده می شود.

عطرسازی

به دلیل فراریت بالا و کیفیت خوب متیل استات، از آن در صنعت عطرسازی به عنوان عامل رقیق کننده استفاده می شود.

صنایع غذایی

در صنایع غذایی از این ماده به عنوان چاشنی بسیار استفاده می شود. همچنین برای تهیه پوشش ها و فویل های نگهدارنده مواد غذایی استفاده فراوانی دارد.

چسب سازی

فراریت بالای این ماده منجر به استفاده وسیع از آن در صنعت ساخت رنگ های خشک شونده و چسب های سلولزی ( از فیلم های زباله  تهیه می شود) شده است.

 

نکات ایمنی کار با متیل استات

این ترکیب در دسته مواد نسبتا سمی و فرار قرار داشته و به دلیل فراریت و اشتعال پذیری بالای آن،در حین کار باید توجهات ایمنی را بسیار جدی گرفت. این ماده در حضور اسیدها، بازها، اکسید کننده های قوی و ترکیبات نیتریل به شدت ناپیدار بوده و از این رو حین کار با این مواد به شدت مراقب باشید و از دستکش مخصوص، عینک آزمایشگاهی و ماسک تنفسی استفاده کنید.

همچنین این ماده به حرارت و هوای محیط حساس بوده و در صورت اعمال حرارت یا  غلظت بالای اتمسفر جو به سرعت تجزیه شده و واکنش انفجاری رخ می دهد. از طرفی این ماده در حضور بازهای قوی به سرعت واکنش داده و به مواد اولیه متانول و استیک اسید تجزیه می شود. فرآیند تجزیه این واکنش همراه با آزاد شدن گازهای سمی و خطرناک است. بنابراین بهتر است کار با این ماده زیر هود با مکش قوی انجام گیرد.

بعد از هر بار استفاده از این ماده بلافاصله درب آن را محک بسته و در جای خشک و خنک و به دور از سایر مواد فعال نگهداری کنید. بیشترین راه های تماس با بدن از طریق استنشاق و تماس با پوست است. علائم مواجهه بیش از حد با متیل استات شامل موارد زیر است: تحریک مجاری تنفسی، سرگیجه، خستگی، حالت تهوع، سردرد، بی حسی و ضعف، تحریک دستگاه تنفسی و چشم ها (تخریب سلول های گانگلیونی در شبکیه چشم).

• چشم: در صورت تماس با چشم، چشم ها را به مدت ۳۰ دقیقه با آب فراوان بشویید و به پزشک مراجعه کنید.

• پوست: در صورت تماس با پوست، لباس های آلوده را از بدن جدا کرده و محل تماس را با آب و صابون فراوان بشویید.

• استنشاق: در صورت استنشاق بخارات آن، به سرعت فرد مصدوم را به هوای تازه و آزاد منتقل کرده و اگر مشکل تنفسی ادامه پیدا کرد، به سرعت به مرکز پزشکی مراجعه کنید.

• بلعیدن: در صورت بلعیدن این ترکیب، به سرعت با فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

 

متیل استات را از کجا بخرم؟

شما می توانید مشخصات و قیمت متیل استات را در فروشگاه آنلاین “ای آز” فعال در حوزه ی فروش مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی مشاهده بفرمائید.