معرفی پلی وینیل الکل

پلی ونیل الکل، polyvinyl alcohol یا PVA ترکیبی پلیمری و آلی است که در آن واحدهای CH2¬CH(OH) به طور متناوب تکرار شده است و به جهت داشتن ساختار پلیمری ویژگی‌های خاصی از جمله پایداری حرارتی و مکانیکی بالای دارد. به همین دلیل این ترکیب کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف از جمله ساخت و تهیه کاغذ، صنعت نساجی، به عنوان عامل غلیظ کننده و تثبیت کننده در فرمول چسب PVAc و بسیاری از موارد دیگر دارد.

خواص پلی وینیل الکل

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، این ماده یک ترکیب پلیمری آلی است و با فرمول مولکولی [(CH2CH(OH)]n نشان داده می شود و متناسب با مقدار n جرم مولکولی آن می تواند متغیر باشد. به صورت کریستال های جامد بی رنگ یا سفید و بدون بو موجود است. از نام های دیگر آن می توان به PVOH، پلی اتنول، وینول و… اشاره کرد. چگالی آن بین ۱.۱۹ تا ۱.۳۱ گرم/ سانتیمتر مکعب متغیر است به طوریکه هرچه جرم آن کمتر شود چگالی کمتر و هرچه جرم بیشتری داشته باشد چگالی آن نیز افزایش می یابد.

ساختار پلی وینیل الکل

PVA یک ماده آتاکتیک بوده و خاصیت بلورینگی دارد. از نظر ساختاری، عمدتا از ریزساختارهای ۱و۳-دی الی ساخته شده است و درصد کمی از پیوندهای ۱و۲-دی ال نیز در آن مشاهده می شود. نوع پیوند آن به شرایط پلیمریزاسیون آن بستگی دارد. این ترکیب خاصیت بالایی در تشکیل فیلم دارد. همچنین امولسیون کنندگی و چسبندگی بسیار خوبی دارد. در برابر انواع روغن ها و گریس ها مقاوم است. انعطاف پذیری و استحکام کششی بالایی دارد اما رطوبت را براحتی به خود جذب می کند.

ساختار شیمیایی پلی ونیل الکل
ساختار شیمیایی پلی ونیل الکل

سنتز پلی وینیل الکل

برخلاف بسیاری از پلیمرهای وینیلی، این ترکیب با روش پلیمریزاسیون مونومر تولید نمی شود. برای تولید این ترکیب از هیدرولیز پلی وینیل استات و یا گاها از مشتقات پلیمر وینیل استر استفاده می شود. به طور معمول تبدیل پلی وینیل استرها معمولا با واکنش ترانس استری شدن و در حضور کاتالیزور و بر پایه اتانول انجام می گیرد. معادله واکنش آن به صورت زیر است:
[CH2CH(OAc)]n + C2H5OH → [CH2CH(OH)]n + C2H5OAc
در این فرآیند، درجه ترانس استری شدن تاثیر بسیاری بر ویژگی های پلیمر دارد.

کاربرد پلی وینیل الکل

  •  از این ترکیب به عنوان نگهدارنده پارچه و انواع منسوجات استفاده می شود.
  • به عنوان مواد پوشاننده و نایلون مواد غذایی کاربرد دارد و در نتیجه استفاده از آن هیج خطری برای سلامتی ایجاد نمی کند. ۳۱.۴ درصد کاربرد این ترکیب در جهان در بسته بندی مواد غذایی است.
  • در ماهیگیری به منظور جذب ماهی ها به قلاب ماهیگیری استفاده می شود. استفاده از آن بدین صورت است که مقداری از آن را روی طعمه قرار می دهند و از آنجاییکه PVA در آب محلول است، پس از وارد شدن به آب حل شده و ماهی ها را به سمت قلاب جذب می کند.
  • به دلیل مقاومتی که این ترکیب در مقابل خوردگی دارد، از آن در تولید دستکش های محافظ پوست استفاده می شود. این ترکیب در مقابل انواع ترکیبات آلیفاتیک و آروماتیک، انواع حلال های کلر دار و… مقاوم است.
  • پلی وینیل الکل در پزشکی به منظور ایجاد پوشش روی قرص ها استفاده می شود. این ماده به دلیل داشتن ویژگی هایی مانند خاصیت الاستیسیته، میزان بالای آب در ساختار آن، سازگاری آن با بدن یک کاندید عالی در بافت زنده محسوب می شود. از آن در تولید لنز چشم، بافت های مصنوعی مانند قلب، غضروف، پوست و… استفاده می شود.
  • از قطره پلی وینیل الکل نیز به عنوان اشک مصنوعی جهت درمان خشکی و درد چشم استفاده می شود.
  • برای تولید چسب PVA نیز کاربرد دارد. چسب PVA در آب محلول است و به منظور چسباندن کاغذ استفاده می شود.
  • از عمده ترین کاربردهای پلی وینیل الکل در شوینده ها، تولید مایع ظرفشویی است.

 

ایمنی و سمیت پلی ونیل الکل

همانطور که قبلا نیز اشاره شد، این ماده به علت پایداری بالایی و همچنین خنثی بودن،‌ به عنوان ماده امن و بی خطر در نظر گرفته می شود. در صورت تماس با پوست، چشم و بلعیده شدن، خطری برای سلامتی ایجاد نمی کند و کاملا ایمن است و به سرعت از بدن دفع می شود. برای نگهداری آن نیز به محیط خشک و بدون نور نیاز است.

 

از کجا پلی ونیل الکل را بخرم؟

شما می توانید مشخصات و قیمت انواع بسته بندی پلی ونیل الکل را در فروشگاه آنلاین ای آز فعال در حوزه ی فروش مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی مشاهده بفرمائید.