کربنات منگنز، یک ترکیب معدنی با فرمول مولکولی MnCO3 بوده و از نظر ظاهری به صورت پودر صورتی کم رنگ مایل به کرمی است. در طبیعت کربنات منگنز به وفور یافت می شود و از سنگ معدنی ردوکروزیت به روش صنعتی استخراج می شود. یک منبع منگنز نا محلول در آب است که به راحتی می تواند به سایر ترکیبات منگنز مانند اکسید با اعمال حرارت مستقیم (کلسینه کردن) تبدیل شود. ترکیبات کربناته در اثر واکنش با اسیدهای رقیق، دی اکسید کربن تولید می کنند. از نظر انحلال پذیری کربنات منگنز معدنی در آب، الکل ها و آمونیاک نامحلول بوده و در اسیدهای رقیق با آزاد کردن گاز کربن دی اکسید به هر میزان محلول است.

ترکیبات کربنات منگز یکی از فراوان ترین مواد معدنی پر کاربرد در صنعت هستند. این ترکیب را می توان به طور گسترده در زمینه های مختلف استفاده کرد. در زمینه کشاورزی معمولاً به عنوان یک افزودنی به کودهای گیاهی استفاده می شود که در درمان محصولات با کمبود منگنز مؤثر است. همچنین می تواند در سرامیک ها به عنوان لعاب چینی، رنگ لعاب و فلاکس استفاده شود و به عنوان یک کاتالیزور در فرآیندهای ویسکوز کاربرد دارد. همچنین، این ماده در صنعت پزشکی، آرایشی بهدشتی و صنایع شیمیایی نیز استفاده می شود.

خواص و ويژگی‌ های کربنات منگنز

کربنات منگنز یک جامد کریستالی یا پودری با رنگ صورتی روشن مایل به کرم رنگ، بی بو، و بدون طعم است. این ماده در حالت طبیعی خود یک ترکیب کاملا پایدار و غیر سمی است. در اثر اعمال حرارت یا واکنش با سایر ترکیبات شیمیایی خطرناک بوده و گازهای سمی به محیط اطراف منتشر می کند.

با وجود ماهیت معدنی و طبیعی بودن آن در اثر اعمال حرارت مستقیم نسبتا ناپایدار است. کربنات منگنز در اکثر حلال های رایج مانند آب، الکل ها، آمونیاک و اسیدهای غلیظ نامحلول بوده و تنها در اسیدهای رقیق محلول است. به طور کلی این ماده در حضور اسیدهای قوی و اکسنده ها ناپایدار است. در صنعت این ماده به طور ویژه با نام تجاری کربنات منگنز شناخته می شود. این ترکیب در طبیعت از سنگ معدن ردوکروزیت طی فرآیندهای صنعتی استحصال و تهیه می شود.

منگنز کربنات با جرم مولکولی 114.95 گرم بر مول، دانسیته 3.12 گرم بر سانتی متر مکعب، نقطه ذوب 200 تا 300 درجه سانتیگراد به صورت یک ترکیب پودری صورتی روشن است. از نظر سمیت جزء دسته مواد نسبتا پایدار و غیر سمی است.  بخارات و گرد و غبار آن ممکن است از طریق استنشاق وارد سیستم تنفسی شده و منجر به عطسه یا سرفه شود. همچنین در برخی موارد باعث سوزش پوست و چشم شود. از نظر سمیت ژنتیکی هیچ مدرک معتبری دال بر سرطان زایی بودن این ماده وجود ندارد.

ساختار شیمیایی کربنات منگنز
ساختار شیمیایی کربنات منگنز

روش تولید کربنات منگنز

اصلی ترین روش تهیه این ماده در صنعت استفاده از منابع طبیعی سنگ معدن ردوکروزیت است. این ماده معدنی طی روش های معدنی ابتدا، توسط آب به طور کامل شست و شو داده می شود. در ادامه، طی روش های استحصال با استفاده از راکتورهای صنعتی و در اثر اعمال حرارت تهیه می شود.

روش آزمایشگاهی تهیه این ماده در حضور نمک منگنز است. طی این روش بی کربنات سدیم به محلول نمک منگنز اشباع شده توسط کربن دی اکسید اضافه شده و به صورت رسوبات رنگی رنگی کربنات منگنز مونوهیدراته ته نشین می شود. در ادامه، این رسوب مونوهیدراته جمع شده و تحت شرایط خلاء و با اعمال حرارت در اثر از دست دادن رطوبت به محصول اصلی تبدیل می شود.

کاربردهای کربنات منگنز

از مهم ترین کاربردهای کربنات منگنز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کشاورزی: کربنات منگنز به طور گسترده ای به عنوان یک افزودنی برای کودهای گیاهی برای درمان محصولات با کمبود منگنز استفاده می شود.

صنایع غذایی: کربنات منگنز به طور گسترده ای به عنوان یک افزودنی غذایی برای جلوگیری از کیک شدن و به عنوان سفید کننده در کاربردهای فرآوری مواد غذایی استفاده می شود. همچنین به عنوان یک عامل قالب‌گیری در تولید بیسکویت، به عنوان منبع کربنات در نوشابه‌ها و همچنین منبع منگنز در مکمل‌های غذایی استفاده می‌شود.

صنعت پزشکی: این ماده در پزشکی به عنوان هماتینیک (ماده مغذی مورد نیاز برای تشکیل سلول های خونی در فرآیند خون سازی است) استفاده می شود.

کاتالیزورهای صنعتی: کربنات منگنز یک کاتالیزور ملایم سبز، غیر خورنده و سازگار با محیط زیست برای ترانس استری کردن روغن های گیاهی است. استفاده از آن به عنوان کاتالیزور در فرآیند ترانس استریفیکاسیون شامل متانول و روغن های گیاهی منجر به نرخ تبدیل 80 تا 95 درصد در تولید بیودیزل شد.

از کاربردهای دیگر کربنات منگنز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در سرامیک به عنوان رنگ لعاب و شار
  • به عنوان معرف شیمیایی در تولید سنگ آهن
  • به عنوان رنگدانه و خشک کن برای لاک ها
  • به عنوان پیش ماده برای تهیه ترکیبات با ارزش شیمیایی
  • به عنوان عامل سفید کننده در تهیه لوازم آرایشی بهداشتی
  • به عنوان افزودنی در تهیه مواد اولیه دارویی

کربنات منگنز را ازکجا بخرم؟

شما می توانید مشخصات و قیمت انواع بسته بندی کربنات منگنز را در فروشگاه آنلاین ای آز فعال در حوزه ی فروش مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی مشاهده بفرمائید. www.eaz.ir