روغن مورینگا چیست؟

روغن مورینگا از روغن های طبیعی پرکاربرد است که ترکیبی هیدروکربنی است که از دانه های مورینگا اولیفرا، درخت کوچک از کوه های هیمالیا، به دست می آید. تقریباً تمام قسمت‌های درخت مورینگا، از جمله دانه‌ها، ریشه‌ها، پوست، گل‌ها و برگ‌های آن می‌تواند برای اهداف تغذیه‌ای، صنعتی یا دارویی استفاده شود. به همین دلیل، گاهی اوقات از آن به عنوان “درخت معجزه” یاد می شود.
با توجه به شکل غلاف های بذر آن، درخت طبل نیز نامیده می شود. دانه های مورینگا دارای محتوای روغن بالایی هستند و حاوی ترکیبات تغذیه ای بسیاری از جمله چربی های تک غیراشباع، پروتئین، استرول ها و توکوفرول ها هستند. روغن مورینگا از طریق انواع فرآیندهای صنعتی از جمله استخراج با حلال و پرس سرد تولید می شود. از روغن مورینگا به عنوان اسانس، روغن پخت و پز قابل استفاده است. همچنین یکی از عنصرهای مهم در محصولات مو و پوست است.

روغن مورینگا از درخت مورینگا اولیفرا استخراج می شود.
روغن مورینگا از درخت مورینگا اولیفرا استخراج می شود.

ویژگی های روغن مورینگا

روغن مورینگا از زمان مصر در آماده سازی و پمادهای پوستی استفاده می شده است. شکل ظاهری آن به صورت روغن زرد روشن با طعم مطبوع آجیلی است. هسته آن حاوی 35 تا 40 درصد وزنی روغن بوده و ترکیبی از اسیدهای چرب غیراشباع است. از جمله روغن های مفید در این ماده اسید اولئیک است و به به دلیل داشتن محتوای روغن بالا، آن را با روغن زیتون مقایسه می کنند. دارای ویتامین E استرول است و خاصیت ضد التهاب و آنتی اکسیدانی دارد. از این ماده برای کاربردهای خوراکی و غیر خوراکی استفاده می شود.

روش تهیه روغن مورینگا

دانه مورینگا هسته نسبتاً نرمی دارد، بنابراین روغن را می توان با دست با استفاده از پرس سرد استخراج کرد. برای این کار ابتدا دانه مورینگا خرد می شود، سپس 10 درصد حجمی آب به آن اضافه می شود. در ادامه به آن حرارت ملایم به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه اعمال می شود، مراقب باشید که دانه ها نسوزند. انتظار می رود حدود 2.6 لیتر روغن از 11 کیلوگرم مغز به دست آید. اگر شرایط استخراج روغن به اندازه کافی خوب باشد، احتمالاً می توان بازده استخراج 65 درصد را انتظار داشت.

کاربرد روغن مورینگا

روغن درخت مورینگا از زمان های قدیم به عنوان یک درمان عامیانه دارویی و به عنوان یک ماده آرایشی موضعی استفاده می شده است. امروزه این ماده برای طیف وسیعی از مصارف شخصی و صنعتی تولید می شود. در ادامه این بخش به برخی از مهم ترین کاربردهای این ترکیب اشاره خواهد شد.

روغن خوراکی

این روغن سرشار از پروتئین و اسید اولئیک است و به عنوان یک چربی غیراشباع و سالم شناخته می شود. به همین دلیل از آن به عنوان روغن پخت و پز استفاده می شود و یک جایگزین مقرون به صرفه و مغذی برای روغن های گران تر است. این ماده در مناطق نا امن غذایی که درختان مورینگا در آن رشد می کنند، در حال تبدیل شدن به یک غذای اصلی رایج است.

خواص روغن مورینگا برای پوست و مو

اسید اولئیک موجود در این روغن، زمانی که به صورت موضعی روی پوست و مو استفاده می شود، یک پاک کننده بسیار عالی و همچنین یک مرطوب کننده خوب برای پوست و مو محسوب می شود. به طور کلی خواص روغن مورینگا برای پوست در موارد زیر تعربف می شود:

آبرسانی پوست و مو

مقدار 40 درصد این روغن از اسیدهای چرب تک غیراشباع است که 70 درصد آن را اسید اولئیک تشکیل می دهد. این بدان معنی است که این ترکیب یک مرطوب کننده خوب است و در کنار آن خاصیت پاک کنندگی خوبی دارد و برای پوست های خشک و حساس مفید است. همچنین می تواند از خشکی و شکنندگی مو جلوگیری کند و باعث ایجاد مویی مرطوب و سالم شود.

عامل ضد پیری

از آنجاییکه این ترکیب دارای اسید اولئیک است در پر کردن خطوط ریز پوست موثر بوده و به داشتن ظاهری جوان کمک می کند.

خواص درمانی

مورینگا به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی که دارد یک انتخاب مناسب برای درمان بریدگی، سوختگی و خراش جزئی پوست است.

متعادل کننده چربی پوست و مو

این روغن شباهت بسیاری به روغن طبیعی پوست دارد و به همین دلیل می تواند به تعادل چربی پوست و مو داشته، و در نتیجه به خنثی سازی چربی زیاد پوست و مو کمک می کند.

خاصیت ضد میکروبی

این ماده دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است و به دلیل محتوای بالای ویتامین E، خواص آنتی اکسیدانی قوی نیز دارد.

پزشکی

این ترکیب خواص درمانی را نیز از خود نشان داده است. به عنوان مثال روغن خوراکی مورینگا در کنترل کلسترول موثر است. تحقیقات انجام شده نشان داده است که این روغن به دلیل داشتن استرول هایی در ساختار خود، یک منبع معتبر برای کاهش LDL و کلسترول بد خون است.
همچنین بتا-سیتوسترول و فیتو استرول موجود در آن دارای فواید آنتی اکسیدان و ضد دیابت هستند، اگرچه در این مورد تحقیقات بیشتری در حال انجام شدن است. از دیگر خواص درمانی آن می توان به خاصیت ضد التهابی آن اشاره کرد. این روغن حاوی چندین ترکیب فعال زیستی هستند که خواص آنی اکسیدان و ضد التهابی دارند. استفاده از آن به صورت خوراکی و موضعی برای درمان آکنه و جوش مفید است. از جمله ترکیبات فعال زیستی موجود در این روغن می توان به توکوفرول ها، کاتچین ها، کوئرستین، اسید فرولیک و زاتین اشاره کرد.

انواع محصولات روغن مورینگا

این روغن را می توان در انواع محصولات زیر به دست آورد:
• روغن خوراکی برای پخت و پز و سرخ کردن
• اسانس مورینگا برای پوست و مو که با روغن های حامل دیگر رقیق می شود.
• در محصولات مراقبتی مانند صابون، پاک کننده های مایع پوست، تونرهای آبرسان، روغن ماساژ، شامپو و نرم کننده مو

مضرات و اثرات جانبی روغن مورینگا

تاکنون هیچ مدرک علمی مبنی بر تایید عوارض جانبی احتمالی این ماده وجود ندارد. بسیاری از متخصصان این روغن را یک ترکیب جذاب با خواص معجزه آسا می شناسند و هنوز آزمایشات بالینی برای اثبات این ادعا ها انجام نشده است. با این وجود متخصصان پیشنهاد می کنند برای جلوگیری از هرگونه عوارض احتمالی، بهتر است پیش از مصرف آن، یک قطره از این ترکیب را به صورت تست نقطه به پشت گوش زده و اجازه بدهند مدت ۲۴ ساعت بماند. در صورت وجود هرگونه واکنش آلرژیک و یا هر گونه علائم دیگر، از مصرف آن خودداری شود.

از کجا روغن مورینگا را بخرم؟

شما می توانید مشخصات و قیمت انواع بسته بندی روغن مورینگا را در فروشگاه آنلاین ای آز فعال در حوزه ی فروش مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی مشاهده بفرمائید.