استخراج طلا از ضایعات کامپیوتر

یکی از این مشاغل که سابقه آن در کشور شاید کمتر از یک دهه هم باشد، بازیابی طلا از برد‌های الکترونیک مثل برد کامپیوتر، تبلت و موبایل است. در این برد‌های الکترونیکی از طلا به‌دلیل اینکه رساناست استفاده شده است. وقتی به‌مرور این برد‌ها از چرخه استفاده خارج می‌شوند، می‌توان این ذره‌های طلا را با عملیات شیمیایی بازیابی کرد.

طلای استفاده‌شده در این برد‌ها طلای ۲۴ عیار است. کشور‌های سازنده معمولا از طلای ۲۴ عیار استفاده می‌کنند. در فرایند بازیابی مراحل به‌گونه‌ای جلو می‌رود که زمانی که پودر طلا به‌دست می‌آید، عیار آن از لحاظ کیفیت و عیارسنجی همان طلای ۲۴ عیار است.بیشترین مقدار طلا در سی‌پی‌یو، مادربورد، کارت گرافیک و مودم و رم کامپوتر وجود دارد، اما در برد برخی دستگاه‌ها مثل تلویزیون، دی‌وی‌دی و ماهواره هم طلا وجود دارد. این طلا را طلای پنهان می‌گویند، به این معنی که با چشم مسلح دیده نمی‌شود.

یکی از مهم‌­ترین بخش­‌ها، استخراج طلا از برد کامپیوتر است. اما به جزء برد کامپیوتر، قطعات دیگری نیز در آن وجود دارد که می­‌توان طلا استخراج کرد. همچنین می‌­توان از cpu کامپیوتر به عنوان یکی از اصلی­‌ترین بخش­‌ها برای استخراج طلا از کامپیوتر یاد کرد. مادربرد نیز جزء قطعاتی است که در بین افراد فعال در حرفه خرید ضایعات بسیار طرفدار دارد. زیرا می‌­توان از آن طلا استخراج کرد.

در مادربرد از آی­سی­، چیپ و خازن آن نیز می­توان طلا بدست آورد. همچنین در این قطعه باارزش امکان بدست آوردن نقره نیز وجود دارد. از همین رو می­توان از مادربرد به عنوان باارزش­‌ترین و محبوب­‌ترین قطعه در کامپیوتر نام برد. از دیگر قطعات مهم کامپیوتر که می‌­توان طلای مناسبی را بدست آورد؛ باید به ram و کارت گرافیک اشاره کرد.

استخراج طلا از برد الکترونیکی

استخراج طلا با روش تیزاب سلطانی

این نوع استخراج به دلیل بازده بالا و خطرات کمی که در مقایسه با استخراج بر پایه سیانیدها دارد، برای بازیافت بردهای الکترونیکی و جداسازی طلای موجود در آنها مورد استفاده قرار می گیرد. این کار دارای دو مرحله است:

مرحله اول:
در این مرحله ابتدا چیپ های کامپیوتری با استفاده از شستشو از مدارهای چاپی جدا می شوند. این شستشو در سیستم های اسید نیتریک انجام می شود. در این مرحله عواملی که تاثیر گذارند عبارتند از دما، تراکم پالپ، غلظت اسید و زمان ماندگاری. اختلاط محلول به صورت طبیعی از انتشار بخارات اکسید نیتروژن اتفاق می افتد. این گازها باعث کف کردن و فوران محلول می شوند.

باید توجه داشت که واکنش صورت گرفته در این مرحله گرمازاست و همچنان که گفته شد گاز تولید می کند، از همین رو فرآیند را باید با دقت و در مقادیر کم انجام داد. پس از این مراحل با استفاده از فیلتر ( کاغذ صافی 75 گرمی) جامدات جدا می شوند.

مرحله دوم:
در این مرحله تیزاب سلطانیاسید نیتریک و ¾ اسید کلریدریک) به جامدات موجود افزوده می شود. مخلوط حرارت داده می شود و توسط یک همزن (شیشه ای) همزده می شود. این کار باعث می شود تا طلا از سایر مواد طبق واکنش زیر جدا شود.

Au + HNO3 + 4HCl = AuCl4- + H+ + NO + 2H2O

محلول حاصل از این مرحله طلا را در خود دارد و باید آن را از محلول جدا کرد. برای این کار ابتدا با استفاده از مقداری اوره، اسید خنثی می شود. سپس سدیم متا بی سولفیت که ماده ای سفید و پودری است به محلول اضافه می شود، این ماده باعث می شود که طلا دوباره به شکل عنصری خود درآید و رسوب کند. رسوب بدست آمده خالص نیست و دارای ناخالصی هاییست که معمولا با استفاده از حرارت بالا از طلا جدا می شوند.

 

طرز تهیه تیزاب سلطانی
طرز تهیه تیزاب سلطانی برای استخراج طلا

 

از کجا مواد و لوازم استخراج طلا را بخرم؟

شما می توانید مشخصات و قیمت انواع مواد شیمیایی و لوازم آزمایشگاهی استخراج طلا را در فروشگاه آنلاین ای آز فعال در حوزه ی فروش مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی مشاهده بفرمائید . www.eaz.ir