5 نکته مهم برای کاهش خطای توزین با ترازو ها

دستیابی به نتایج دقیق آزمایشگاهی بدون توزین دقیق غیرممکن است، با صرف میانگین 60 درصد از زمان آزمایشگاهی برای آماده سازی نمونه، اجتناب از اشتباهات پرهزینه بسیار مهم است. طیف گسترده ای از ترازهای تحلیلی از ابتدایی ترین تا پیچیده ترین دستگاه ها موجود است. در اینجا پنج نکته وجود دارد که دقت وزن کردن شما را  بهبود می بخشد.
1. یک محیط مناسب برای قرار دادن ترازوی خود انتخاب کنید.

شرایط محیطی مانند دما، رطوبت و فشار هوا همگی می توانند بر دقت ترازو تأثیر بگذارند. به این ترتیب، قرار دادن آن در جای ثابت بسیار مهم است. برخی از ترازوها عوامل محیطی مانند دما و رطوبت را در حین کار کنترل می کنند تا عدم قطعیت داده ها را تعیین کنند، اما بسیاری از آنها این کار را نمی کنند. یک نقطه بدون لرزش برای تعادل شما نیز ایده آل است. اگر میز کار دور از مناطق پر رفت و آمد پیدا نمی شود، ممکن است به یک میز توزین جاذب لرزش نیاز باشد.

 

2. مطمئن شوید که ترازوی شما کالیبره شده باشد.

قبل از شروع به استفاده از ترازو، مطمئن شوید که کالیبره شده است. کالیبراسیون فقط زمانی انجام می شود که ترازو در سطح باشد. ممکن است لازم باشد که پایه های پشتی تعادل ترازو را تنظیم کنید. پس از تراز شدن، ترازو را کالیبره کنید و اگر برای اولین بار پس از قطع برق از آن استفاده می کنید، چهار ساعت زمان بگذارید تا به دمای کار خود (معمولاً دمای اتاق) برسد.

کالیبراسیون مجدد ترازو ممکن است در آزمایشگاه شما انجام شود، یا ممکن است به نماینده سازنده نیاز داشته باشد، اما ترازو های کالیبره شده ضعیف بر دقت تمام داده های شما از این مرحله به بعد تأثیر منفی می گذارد. تمرین خوبی است که قبل از اندازه‌گیری هر وزن، نمونه را بردارید، و وزن ظرف را ثبت کنید. این کار با اتصال پلاگین و کار Sartorius آسان می‌شود. برای اطمینان از تارینگ قابل اعتماد، صبور باشید و صبر کنید تا عدد ترازو به 0.000 برسد.

 

3. هر نمونه را به طور مناسب مدیریت کنید:

برخی از نمونه‌ها به مراقبت بیشتری نیاز دارند. نمونه‌های گرم یا داغ باید ابتدا اجازه خنک شدن داشته باشند و نمونه‌های رطوبت‌سنجی به سرعت با درهای ترازو بسته وزن شوند تا از جذب رطوبت جلوگیری شود که بر اندازه‌گیری‌های شما تأثیر می‌گذارد. برای دقیق ترین اندازه گیری همه نمونه ها، آنها باید در مرکز ترازوی قرار گیرند.

همچنین باید مطمئن شوید که از ترازوی صحیح برای مقداری که می‌خواهید وزن کنید و یک محفظه توزین با اندازه مناسب استفاده می‌کنید. برخی از ترازوها ممکن است نتوانند مقادیر بسیار کمی از مواد را اندازه گیری کنند، اما ترازوهای آنالتیکی وجود دارند که می توانند تا 1 میکروگرم وزن داشته باشند.

ظرف توزینی که خیلی کوچک است احتمال ریختن نمونه شما را بیشتر می کند، ترازو شما را کثیف می کند و اندازه گیری شما را نادرست می کند، و ظرفی که خیلی بزرگ است ممکن است منجر به چسبیدن بخشی از نمونه شما به ظرف شود. برند Sartorius ظروف توزین و کاغذهایی با اندازه های مختلف را عرضه می کند، بنابراین یکی برای مطابقت با نیازهای شما وجود خواهد داشت.

ترازوی آزمایشگاهی
نکات کار با ترازوی آزمایشگاهی
4. از تماس با نمونه خودداری کنید.

اثر انگشت شما می‌تواند بر وزن ظرف توزین اثر بگذارد، بنابراین برای جلوگیری از این امر از انبر یا دستکش استفاده کنید. همچنین باید از تکیه دادن به میزی که ترازو در آن قرار دارد اجتناب شود. هر گونه لرزش می تواند باعث ایجاد مشکل در دقت تعادل شود، حتی اگر از میز توزین استفاده کنید. استفاده از سپرهای شیشه ای یا پلاستیکی نیز می تواند اختلالات هوا را به حداقل برساند.

 

5. سطح ترازو را تمیز نگهدارید.
در نهایت، برای جلوگیری از آلوده شدن با نمونه، پس از هر بار توزین سطح ترازو را تمیز کنید. ترازوهای آزمایشگاهی به راحتی جدا می شوند و تمیز کردن را آسان و سریع می کنند. برای تمیز کردن روزانه، یک برس نرم می تواند کمک کننده باشد همچنین در صورت نیاز از یک حلال مناسب استفاده کنید.  اگر در حین تمیز کردن ترازو از برق جدا شد، به یاد داشته باشید که قبل از استفاده مجدد، اجازه دهید گرم شود.

شما می توانید مشخصات و قیمت انواع ترازوهای آزمایشگاهی را در فروشگاه آنلاین “ای آز” فعال در حوزه ی فروش مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی مشاهده بفرمائید.