کاغذ صافی آزمایشگاهی چیست؟

انواع کاغذ صافی به طور گسترده در آزمایشات آزمایشگاهی در بسیاری از زمینه های مختلف، از زیست شناسی گرفته تا شیمی، استفاده می شوند. نوع فیلتر آزمایشگاهی استفاده شده با توجه به هدف روش و مواد شیمیایی مربوطه متفاوت خواهد بود. به طور کلی، کاغذهای صافی با تکنیک های آزمایشگاهی مانند فیلتراسیون گرانشی یا خلاء استفاده می شود.

کاغذ صافی کیفی

کاغذ صافی کیفی در تکنیک های تحلیل کیفی برای تعیین مواد استفاده می شود. کاغذ صافی کیفی با توجه به اندازه منافذ مختلف درجات مختلفی وجود دارد. در مجموع 13 درجه مختلف کاغذ صافی کیفی وجود دارد. بزرگترین اندازه منافذ درجه 4 است. کوچکترین اندازه منافذ درجه 602 h است. رایج ترین نمرات مورد استفاده درجه 1 تا درجه 4 است.

کاغذ صافی کیفی 150 میلی متر

درجه 1: کاغذ صافی کیفی درجه 1 دارای اندازه منافذ 11 میکرومتر است. این درجه از کاغذ صافی به طور گسترده برای بسیاری از زمینه های مختلف در تجزیه و تحلیل کشاورزی، نظارت بر آلودگی هوا و سایر آزمایش های مشابه استفاده می شود.

درجه 2: کاغذ صافی کیفی درجه 2 دارای اندازه منافذ 8 میکرومتر است. این درجه از کاغذ صافی به زمان فیلتراسیون بیشتری نسبت به کاغذ فیلتر درجه 1 نیاز دارد. این کاغذ فیلتر برای نظارت بر آلاینده های خاص در جو و آزمایش خاک استفاده می شود.

درجه 3: کاغذ صافی کیفی درجه 3 دارای اندازه منافذ 6 میکرومتر است. این درجه از کاغذ صافی برای حمل نمونه پس از فیلتراسیون بسیار مناسب است.

رتبه 4: کاغذ فیلتر کیفی درجه 4 دارای اندازه منافذ 20 تا 25 میکرومتر است. این گرید از کاغذ صافی بیشترین اندازه منافذ را در بین تمام کاغذهای صافی استاندارد کیفی دارد. به عنوان فیلتر سریع برای پاکسازی سیالات زمین شناسی یا عصاره های آلی در طول آزمایش بسیار مفید است.

درجه 602 h: کاغذ صافی کیفی 602 ساعت دارای اندازه منافذ 2 میکرومتر است. این گرید از کاغذ صافی دارای کمترین اندازه منافذ در بین تمام کاغذهای صافی استاندارد با کیفیت است. برای جمع آوری یا حذف ذرات ریز استفاده می شود.

انواع کاغذ صافی آزمایشگاهی
انواع کاغذ صافی آزمایشگاهی

کاغذ صافی کمی (اشلس)

کاغذ صافی کمی که کاغذ صافی بدون خاکستر نیز نامیده می شود، برای تجزیه و تحلیل کمی و وزنی استفاده می شود. در طول تولید، تولیدکنندگان از اسید برای ایجاد خاکستر کاغذ و دستیابی به خلوص بالا استفاده می کنند.

استفاده از کاغذ فیلتر برای کروماتوگرافی کاغذی

کروماتوگرافی روشی است که شیمیدانان برای جداسازی ترکیبات از آن استفاده می کنند. این نوع کاغذ صافی دارای سرعت جریان آب و سرعت جذب خاص برای به حداکثر رساندن نتیجه کروماتوگرافی کاغذ است. سرعت جذب این نوع کاغذ صافی از 6 سانتی متر تا 18 سانتی متر و ضخامت آن از 0.17 میلی متر از 0.93 میلی متر است.

فیلتر آزمایشگاهی الیاف شیشه

فیلتر فیبر شیشه ای دارای اندازه منافذ 1 میکرومتر است، برای فیلتر کردن محلول های بسیار آلوده یا محلول های سخت فیلتر شونده مفید است. همچنین، فیلتر الیاف شیشه ای عمر فیلتر را افزایش می دهد، طیف گسترده ای از بارهای ذرات را افزایش می دهد و می تواند از آلودگی نمونه جلوگیری کند. علاوه بر این، انواع مختلف فیلتر فیبر شیشه ای برای شرایط مختلف فیلتر مناسب هستند. 7 نوع مختلف فیلتر الیاف شیشه ای وجود دارد که تفاوت عمده آنها در ضخامت است.

فیلتر آزمایشگاهی فیبر کوارتز

نوع دیگر فیلتر آزمایشگاهی، کاغذ صافی الیاف کوارتز است که مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی دارد، دی اکسیدهای NOx و SOx را جذب نمی کند، رطوبت روی آن تاثیری ندارد و به راحتی استریل می شود. بنابراین، بیشتر برای تجزیه و تحلیل آلودگی هوا استفاده می شود.

فیلتر PTFE

فیلتر پلی تترا فلوئورواتیلن (PTFE) دارای دمای عملیاتی گسترده (-120 درجه سانتیگراد تا 260 درجه سانتیگراد) با نفوذپذیری هوا بالا است. مقاومت در برابر دمای بالا باعث می شود کاغذ فیلتر PTFE برای استفاده در اتوکلاوها مناسب باشد. اغلب برای فیلتر کردن روغن های داغ، حلال های قوی و جمع آوری ذرات معلق در هوا استفاده می شود.

 

از کجا کاغذ صافی را بخرم؟

شما می توانید مشخصات و قیمت انواع کاغذ صافی را در فروشگاه آنلاین ای آز فعال در حوزه ی فروش مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی مشاهده بفرمائید.