ترکیبی معدنی به صورت جامد سفید رنگ مرطوب است که اغلب به صورت پودری یافت می شود و به طور طبیعی به صورت پریکلاز وجود دارد و منبع مهمی از منیزیم است. فرمول تجربی آن MgO بوده و از شبکه ای از یون های Mg2+ و O2- تشکیل شده است که در آن یون های با پیوند یونی به هم متصل شده اند. اکسید منیزیم به مقدار بسیار کمی در آب محلول است اما در محیط های آبی به سرعت با آب ترکیب می شود و هیدروکسید منیزیم تشکیل می دهد.

امروزه اکثر اکسید منیزیم تولید شده از کلسینه کردن مواد معدنی طبیعی به دست می‌آید که منیزیت، MgCO3، رایج‌ترین آن است. دیگر منابع مهم آن شامل آب دریا، رسوبات زیرزمینی آب نمک و بسترهای عمیق نمکی است که از هیدروکسید منیزیم [Mg(OH)2] به دست می آید.

در پزشکی، اکسید منیزیم را می توان به عنوان یک ضد اسید برای تسکین سوزش معده، ترش معده یا سوء هاضمه اسیدی، به عنوان ملین برای تخلیه کوتاه مدت و سریع روده و به عنوان یک مکمل معدنی برای پیشگیری و درمان مقدار کم منیزیم خون استفاده کرد. علاوه بر این، این ترکیب کاربردهای غیر دارویی زیادی نیز دارد. منیزیم کاستیک کلسینه شده در طیف گسترده ای از کاربردهای صنعتی به عنوان مثال تولید پلاستیک،‌ لاستیک، چسب و خنثی سازی اسیدها استفاده می شود. همچنین از منیزیم اکسید با فعالیت شیمیایی کمتر می توان برای کودها و خوراک دام استفاده کرد.

خواص و ویژگی های اکسید منیزیم

اکسید منیزیم یک اکسید از فلز قلیایی خاکی منیزیم با فرمول مولکولی MgO است که به صورت پودر سفید رنگ و بی بو موجود است. جرم مولکولی این ترکیب 40.30 گرم بر مول بوده و چگالی آن 3.6 گرم بر سانتیمتر مکعب است. نقطه ذوب آن 2852 درجه سانتیگراد و نقطه جوش آن 3600 درجه سانتیگراد است.

در محلول های اسیدی و محلول نمک آمونیوم محلول و در آب بسیار کم محلول است، به همین دلیل به کندی با آب واکنش می دهد و هیدروکسید منیزیم تولید می کند. همچنین می توان آن را در محلول آبی دی اکسید کربن حل کرد تا بی کربنات منیزیم تولید شود. این ترکیب جاذب رطوبت است و به تدریج رطوبت و دی اکسید کربن هوا را جذب می کند.

 

روش تولید اکسید منیزیم

تجزیه حرارتی منیزیت یا دولومیت باعث تولید اکسید منیزیم می شود. رسوب هیدروکسید منیزیم ابتدا با تصفیه آب دریا با آهک هیدراته به دست می آید و در ادامه در نتیجه سوزاندن هیدروکسید منیزیم می تواند منیزیم اکسید را تولید کرد. همچنین می توان این ترکیب در نتیجه واکنش کلسیناسیون هیدروکسید منیزیم یا کربنات منیزیم نیز تهیه کرد. در حال حاضر، چین عمدتاً از منیزیت، دولومیت، آب نمک یا هالوژن به عنوان ماده خام استفاده می کند.

کاربردهای اکسید منیزیم

MgO ساخته شده در دمای زیر 900 درجه سانتیگراد، منیزیم سبک با چگالی کم، دارای سطح ویژه بزرگ و قابلیت جذب قوی است. می تواند به عنوان کاتالیزور، پرکننده لاستیکی و بهبود دهنده عملکرد شتاب دهنده لاستیکی استفاده شود. مخلوط کردن آن با محلول کلرید منیزیم می تواند سیمان منیزیم را ایجاد کند. همچنین می توان از آن به عنوان ماده ضد اشتعال برای مصالح ساختمانی استفاده کرد.

از نظر پزشکی می توان از آن به عنوان آنتی اسید و ملین برای درمان اسیدیته بیش از حد و بیماری زخم معده و اثنی عشر استفاده کرد، که اغلب با کربنات کلسیم ترکیب می شود و به راحتی باعث یبوست می شود. همچنین از این ماده برای افزودنی های خوراک دام و کودهای گیاهی نیز استفاده می شود. در ادامه به کاربردهای این ماده به طور کامل می پردازیم.

ماده نسوز

این ترکیب یک ماده اشتعال ناپذیر و نسوز است که پایداری حرارتی بسیار بالایی دارد و این بدین معنی است که پایداری شیمیایی و فیزیکی بالایی دارد و از این جهت بسیار مورد توجه است. دو ویژگی مهم این ترکیب که شامل رسانایی حرارتی بالا و رسانایی الکتریکی پایین این ترکیب را به یک ماده بسیار مفید تبدیل کرده است. از این ويژگی آن به طور عمده در پر کردن المنت های گرمایشی اجاق گازهای برقی استفاده می شود.

ضد حریق

همانطور که گفته شد این ترکیب نسوز است و همین ویژگی آن موجب شده در تولید مواد ضد حریق از آن استفاده شود. همچنین از آن به عنوان مصالح ساختمانی مقاوم در برابر آتش، موریانه،‌ رطوبت و ایجاد کننده استحکام فراوان استفاده می کنند.

پزشکی

یکی از کاربردهای مهم منیزیم اکسید در تنظیم میزان اسیدیته معده و درمان مشکلات معده است و به عنوان آنتی اسید شناخته می شود. این ماده جهت درمان سوزش معده، سو هاضمه، آنتی اسید، مکمل منیزیم و همچنین ملین مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربردهای دیگر اکسید منیزیم

  • افزودنی غذایی در محصولات کاکائویی، کنسروها و دسرهای منجمد
  • عایق الکتریکی در سیستم گرمایشی ساختمان ها به دلیل داشتن ضریب دی الکتریک بالا و هدایت حرارتی متوسط
  • به عنوان معرف در اتصال گروه کربوکسی بنزیل در اتیل استات جهت محافظت از آمین ها و آمیدها
  • در کودهای کشاورزی و غذای دام ها
  • پوشش محافظتی در نمایشگرهای پلاسما
  • به عنوان پوشش در کوره های فولادی
  • در ساخت سرامیک
  • ساخت شیشه های پنجره قوی و نشکن
  • تولیدکاغذ
  • تهیه و تولید لاستیک و پلاستیک

نکات ایمنی در مواجهه با اکسید منیزیم

این ترکیب به صورت پودر سفید رنگ بدون بو است که در نتیجه حرارت دیدن بخارات سمی از آن خارج می شود اما اشتعال پذیر نبوده و از این نظر در دسته ترکیبات ایمن و غیر آتش زا دسته بندی می شود. ممکن است موجب تحریم چشم و دستگاه تنفسی شود و استنشاق دود و بخارات آن موجب تب می گردد. مهم ترین بخش هایی که این ترکیب روی آن تاثیر می گذارد دستگاه تنفسی و چشم است بنابراین توصیه می شود در هنگام کار با آن نکات ایمنی شامل استفاده از دستکش، عینک و ماسک را رعایت کرده و این ماده را زیر هود اندازه گیری کنید.

در صورت برخورد این ماده با بخش های مختلف، نکات زیر را رعایت فرمایید:

  • چشم: این ماده در برخورد با چشم موجب تحریک جدی چشم می شود به طوری که ۹۵ درصد کارگرانی که در معرض غلظت نامشخصی از گرد و غبار اکسید منیزیم قرار داشتند، دچار سوزش چشم و بینی شده اند. بنابراین توصیه می شود در این هنگام چشم ها را به طور کامل با آب شستشو داده و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.
  • پوست: غبارات این ماده روی پوست موجب تحریک مکانیکی پوست می شود و توسط پوست جذب خون نمی شود. آسیب جدی به پوست وارد نمی کند اما در صورت مرطوب شدن پوست، ممکن است اندکی تحریک و التهاب پوست را موجب شود. در این مورد محل تماس را با آب بشویید و لباس آلوده را از تن خارج کنید و محل تماس را با آب و صابون شستشو دهید.
  • بلع: خطرات و سمیت خاصی برای خوردن این ماده ذکر نشده است با این حال در صورت خوردن آن بهتر است دهان را با آب شستشو داده و هیچ چیزی به خورد مصدوم ندهید و به پزشک مراجعه کنید.
  • استنشاق: تنفس غبارات این ماده موجب تب دود فلز شود که علائم آن شبیه به آنفلونزا بوده و شامل تب و لرز، سرفه، ضعف، درد قفسه سینه، درد عضلانی و افزایش تعداد گلبول های سفید می شود. در صورت تنفس، از هوای آزاد استفاده کنید و اگر تنفس مشکل است از تنفس مصنوعی و یا اکسیژن کمک بگیرید.

اکسید منیزیم را ازکجا بخرم؟

شما می توانید مشخصات و قیمت انواع بسته بندی اکسید منیزیم را در فروشگاه آنلاین ای آز فعال در حوزه ی فروش مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی مشاهده بفرمائید. www.eaz.ir