آشنایی با اسانس قهوه

اسانس قهوه یک مایع شفاف، زرد رنگ و با و با رایحه بسیار ملایم و خاص است. قهوه به دلیل رایحه متمایز و ویژگی های خاص خود یکی از قابل تشخیص ترین و پرمصرف ترین مواد بعد از چای در جهان است. این ترکیب منبع بسیار غنی از آنتی اکسیدان است، از این رو، افرادی که در رژیم غذایی خود از آن استفاده می کنند، میزان آنتی اکسیدان دریافتی به مراتب بالاتری نسبت به افرادی که از میوه جات و سبزیجات دریافت می کنند.

اسانس قهوه دارای فواید سلامتی بسیار زیادی است. افردای از آن برای افزایش انرژی استفاده می کنند. فواید این ماده چیزی فراتر از تامین انرژی بوده و یکی از مهم ترین موادی است که خطر ابتلا به آلزایمر را به طور چشم گیری کاهش می دهد و از طرفی عملکرد قلب و عروق را بهبود می بخشد. مطالعات نشان می دهد که استفاده از قهوه و اسانس آن، خطر مرگ ناشی از سکته مغزی، بیماری های تنفسی، بیماری قلبی، دیابت و عفونت را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

در حالی که بسیاری از مردم تمایل دارند این ماده را به صورت آماده خریداری کنند، به سادگی می توان آن را در خانه با استفاده از دانه های قهوه، روغن زیتون، ظرف آبکش، کاسه ظرف و مقدار پارچه مخصوص پنیر تهیه کرد. برای این کار، دانه های قهوه به صورت دانه های درشت یا متوسط جهت آزاد سازی و فعال سازی اسیدهای موثر و مواد شیمیایی تبدیل می شوند.

خواص و ويژگی‌ های اسانس قهوه

این ماده از نظر ظاهری به صورت یک مایع شفاف، زرد رنگ و با رایحه بسیار قوی و خوش است. اسانس قهوه به طور شگفت انگیزی حاوی 800 ترکیب شیمیایی فعال و موثر است. این ماده علاوه بر ترپن ها و الکل ها، حاوی مواد فعال دیگری نیز است. اولین ترکیب اسید اولئیک بوده که به عنوان امگا 9 نیز شناخته می شود.

این ماده یک اسید آمینه قوی بوده و از آن برای عملکرد صحیح اندام ها استفاده می شود. دومین ماده اسید لنولئیک یا امگا 6 است. این ماده از ورود سموم موجود در هوا پوست به بدن جلوگیری می کند. اسید پالمکتیک یکی دیگر از مواد باارزش مهم در اسانس بوده و عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای پوست عمل می کند.

دی بنزوفوران که به عنوان مسئول ایجاد رایحه دودی و شیرین قهوه است، یکی از مهم ترین ترکیبات شیمیایی موجود این ماده بوده و برای افزایش اشتها، افزایش میل جنسی و حافظه عمل می کند. علاوه بر مواد با ارزش بالا، این ماده شامل 3و5- دی کافئوئیلینیک اسید، پلی فنول ها، کلروژنیک اسید، فنیل آلانین، فرولیک اسید، کافئیک اسید نیز است. همگی این مواد موجود در اسانس با هم به تقویت سیستم ایمنی و روحی بدن کمک می کنند.

روش تولید اسانس قهوه

اسانس قهوه به دلیل وجود انواع ترکیبات شیمیایی با ارزش در ساختار خود تنها به صورت طبیعی یافت می شود و هیچ فرآیند سنتزی برای تهیه آن وجود ندارد. این ماده با ارزش به صورت مستقیم از دانه یا گیلاس گیاه قهوه تهیه می شود. این ترکیب از طریق تقطیر به روش پرس سرد تهیه می شود. در این روش ابتدا، حبوبات از پیش آماده شده قهوه توسط آسیاب خرد شده و به صورت پودر تبدیل می شوند.

در حین فرآیند خرد کردن دانه های قهوه به دلیل تولید گرما توسط دستگاه آسیاب، دما باید به طور دقیق کنترل شده تا یکنواختی تولید آن به طور مرتب انجام شود. دمای فرآیند زیر 49 درجه سانتی گراد می باشد. با اتمام فرآیند اسانس گیری، آن را از فیلترهای مخصوص جدا کرده و تفاله های آن به طور کامل حذف می شود و محصول نهایی اسانس تهیه می شود.

خواص اسانس قهوه

اشتها آور: این ماده خوراکی برای افرادی که از بیماری سوء تغذیه و اختلالات خوردن رنج می برند تجویز می شود. همچنین، از این ماده برای تقویت افرادی که از بیماری طولانی مدت رنج می برند نیز استفاده می شود. اسانس این ماده به تنهایی بر روی سیستم لیمبیک بدن تاثیر گذاشته و منجر به گرسنگی و افزایش اشتها می شود.

آنتی اکسیدان: خواص آنتی اکسیدانی این ماده، منجر به کاهش تنش های کاسیداتیو در پوست، افزایش جریان خون و جلوگیری از عفونت ها و بیماری های مزمن می شود. همچنین این ترکیب میزان ارتجاعی پوست را افزایش داده و باعث از بین رفتن چین و چروک های روی صورت می شود. این ماده بیشتر به عنوان کرم های آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

بهبود سیستم تنفسی: استنشاق این ماده به تسکین التهاب در سیستم تنفسی و جلوگیری از عفونت آن کمک شایانی می کند.

کاهش درد و التهاب عضلانی: یکی از بهترین کاربردهای اسانس قهوه برای درد عضلات و مفاصل است. با ماساژ مقدار کمی از این ماده روی ناحیه آسیب دیده، میزان جریان پذیری خون را افزایش داده و از این رو منجر به بهبود سریع و تسکین درد می شود. همچنین از این ترکیب برای بیماری های التهابی، مانند سردرد، ناراحتی های دستگاه گوارش، آرتریت و نقرس استفاده می شود.

آنتی آلرژی: اسانس قهوه به دلیل داشتن ترکیبات فعال در ساختار خود برای تکسین آلرژی بسیار مفید است. درواقع، این ماده با کاهش فشار روی سیستم ایمنی بدن، به بهبود سیتم ایمنی بدن کمک می کند.

کمک به هضم غذا: آنتی اکسیدان و اسیدهای موجود در اسانس قهوه برای هضم غذای افرادی که دارای ناراحتی های گوارشی مانند یبوست، حالت تهوع و سندروم روده تحریک پذیر بسیار مفید و موثر است.

از کاربردهای دیگر اسانس قهوه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• به عنوان آرام بخش برای افراد دچار اختلالات ذوحی و روانی
• به عنوان مرطوب کننده پوست
• برای حذف چربی های اضافی رو پوست
• به عنوان امولسیفایر
• تقویت و تثبیت بافت بدن
• تهیه اسانس قهوه شمع

مضرات اسانس قهوه

این ماده نیز همانند اکثر اسانس ها در صورت رعایت شرایط ایمنی آن، کاملا ایمن و مفید است. با این حال، چندین احتیاط وجود دارد که در حین استفاده از آن باید توجه کرد.

  • از بلعیدن اسانس های قهوه به شدت خودداری کنید. اسانس قهوه حاوی غلظت های بالایی بوده و در صورت بلعیدن، ناراحتی های روده و معده شدیدی را به همراه خواهد داشت.
  • استفاده مستقیم از اسانس قهوه به صورت موضعی منجر به حساسیت های آلرژیک پوستی مانند درد، خارش و التهاب می شود. بنابراین، این ماده باید به همراه یک رقیق کننده سالم و ایمن استفاده شود.
  • از اسانس این ماده در دوران بارداری و شیردهی اکیدا خودداری کنید.
  • از پاشیدن ای ماده بر روی چشم و صورت به شدت دوری کنید و در صورت این اتفاق، سریعا محل برا با آب و سرم های نمک شست و شو دهید.

 

اسانس قهوه را ازکجا بخرم؟

شما می توانید مشخصات و قیمت انواع بسته بندی اسانس قهوه را در فروشگاه آنلاین ای آز فعال در حوزه ی فروش مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی مشاهده بفرمائید  . www.eaz.ir