هود لامینار چیست؟

هود لامینار به هود میکروبی معروف است. این نوع هود نمونه های آزمایشگاهی درون محفظه نگهداری و یا محیط آزمایشگاه را از ذرات آلوده، گرد و خاک و میکروب ها محافظت می کند. برای کشت بافت، سلول، تومور و نمونه های میکرو بیولوژیکی از این نوع هود استفاده می شود.

در این نوع هود، هوا با استفاده از فیلتر هپا ( ذرات با راندمان بالا ) تصفیه شده و هوای پاک به محیط کاری منتقل می شود. این دستگاه با استفاده از یک جریان هوای یک طرفه محیطی بدون آلودگی ایجاد می کند.

فرآیندهای میکرو بیولوژیکی تولید ذرات معلق و سایر مواد عفونی را تقویت می کنند. به همین دلیل هنگام کار در آزمایشگاه، باید آلودگی های ناشی از مواد عفونی را از بین برد.

انواع هود لامینار براساس نحوه ی تصفیه هوا

هود لامینار را براساس نحوه ی تصفیه هوا به دو دسته تقسیم می کنند که عبارتند از:

  • هود لامینار عمودی
  • هود لامینار افقی
هود لامینار
هود لامینار

انواع هود لامینار بر اساس کلاس کار و سطح حفاظت:

هود لامینار کلاس ۱

هود لامینار کلاس ۱ از لحاظ طراحی مشابه هود شیمیایی بوده و از دیگر انواع هود ساده تر است. از این دستگاه برای محافظت محیط و اپراتور های آزمایشگاه استفاده می شود. عیب این نوع هود این است که توانایی محافظت نمونه های کار در برابر آلودگی را ندارد.

هود لامینار کلاس ۲

هود لامینار کلاس ۲، محیط آزمایشگاه، اپراتور ها و نمونه های آزمایشگاهی را در برابر آلودگی های خطرناک محافظت می کند. به همین دلیل برای محافظت از مواد بالقوه خطرناک از این نوع هود استفاده می شود. هود لامینار کلاس ۲ را در چهار مدل مختلف تولید می کنند.

هود لامینار کلاس ۳

هود لامینار کلاس ۳، بالاترین سطح ایمنی را ایجاد می کند. این دستگاه باعث ایجاد یک محیط غیرقابل نفوذ برای هوای آلوده، مواد عفونی و عوامل بیماری زای انسانی می شود. از این رو، این نوع هود لامینار بیشترین کارایی را دارد.