استخراج طلا از بردهای الکترونیکی

از سی پی یو و بردهای کامپیوتری ،آی سی‌ها خازن‌ها و تراشه های سیم کارت موبایل طلا استخراج می‌کنند. سی پی یوهای اینتل نسل قدیم دارای بیشترین مقدار طلا هستند. دو روش اصلی برای بازیافت طلا از این قطعات وجود دارد :در این روش تمام وسایل را با درجه حرارت بالا می‌سوزانند. چون نقطه ذوب طلا بالاست این فلز آخرین چیزی است که ذوب می‌شود. نود درصد وسایل می‌سوزند اما طلا باقی می‌ماند.

روش دوم استخراج طلا از بردهای الکترونیکی هم با استفاده از مواد شیمیایی برای جدا کردن طلا و نقره از این قطعات است. برای جدا کردن طلا می‌توان از اسید هیدروکلریک آزمایشگاهی و اسید نیتریک آزمایشگاهی استفاده کرد. مرحله دوم در واقع زیر مجموعه روش اول و تیزاب‌ کاری طلاست و بعد از روش دوم اجرا می‌شود. در آخر از محلول فیلتر شده، طلا را استخراج می‌کنند. مواد شیمیایی آزمایشگاهی پرکاربردی که در فرآیند استخراج طلا از بردهای الکترونیکی استفاده می شود در ادامه معرفی شده است.

اسید نیتریک

اسید نیتریک یا جوهر شوره با فرمول HNO3 نوعی اسید معدنی بسیار قوی است. اسید نیتریک خالص بی رنگ است اما نمونه های قدیمی تر به دلیل تجزیه به اکسیدهای ازت و آب، زرد رنگ هستند. اسید نیتریک در آب محلول است و همچنین یک ماده اکسید کننده قوی است که بسیار خورنده و سمی باشد. این ماده با فلزات، اکسیدها و هیدروکسیدها واکنش نشان می دهد و نمک های نیترات را تشکیل می دهد.

اسید هیدروکلریک (جوهر نمک)

اسید هیدروکلریک (HCl) یک محلول شفاف، بی‌رنگ و بسیار تند بو از هیدروژن کلرید در آب است. یک اسید معدنی بسیار خوردنده و یک اسید قوی با استفاده‌های صنعتی زیادی است. هیدروکلریک اسید به طور طبیعی در اسید معده یافت می‌شود. پی‌اچ (pH) این اسید بین ۰ تا ۱ می‌باشد. هیدروکلریک اسید از قدیم به نام‌های اسیدم سالیس، موریاتیک اسید و ارواح نمک معروف بوده و از ویتریول (سولفوریک اسید) و نمک طعام به دست آمد.

اسید سولفوریک

اسید سولفوریک آزمایشگاهی یک مایع بی رنگ است. با آزاد شدن گرما در آب حل می شود. برای فلزات و بافت ها خورنده است. در تماس با چوب و بیشتر مواد آلی دیگر زغال می کند، اما بعید است که باعث آتش سوزی شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض غلظت های کم یا قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض غلظت های بالا از اسید سولفوریک آزمایشگاهی می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامتی ناشی از استنشاق داشته باشد. از آن برای ساخت کودها و سایر مواد شیمیایی، در پالایش نفت، در تولید آهن و فولاد و برای بسیاری از مصارف دیگر استفاده می شود.

 

پکیج استخراج طلا

سدیم متا بی سولفیت

سدیم متا بی سولفیت که به نام‌ سدیم پیروسولفیت نیز شهرت دارد، غالباً به صورت پودرهای سفید رنگ کریستالی است. پودری سفید رنگ و کریستالی است که بویی همانند گوگرد دارد. این ماده غیر آلی دارای فرمول شیمیایی آن Na2O5S2 می باشد و با کارکردهای آنتی اکسیدان، نگهدارنده و ضد عفونی کننده، در صنایع گوناگونی کاربرد دارد.

دی متیل گلی اکسیم

دی متیل گلی اکسیم، ترکیبی شیمیایی و بسیاری کاربردی در شیمی بخصوص شیمی تجزیه است که به اختصار آن را به صورت dmgH2 نشان می دهند. دارای فرمول شیمیایی C4H8N2O2 بوده و به صورت پودر سفید یا شیری رنگ و بدون بو موجود است. به طور معمول و در حالت خنثی به شکل دو هیدروژنه وجود دارد اما زمانیکه آنیون آن تهیه می شود و به شکل مولکول با بار منفی در می آید یکی از هیدروژن های خود را از دست داده و به صورت dmgH- نشان داده می شود.

مهم ترین کاربرد دی متیل گلی اکسیم به عنوان واکنشگر برای شناسایی نیکل و دیگر فلزات سنگین مانند پالادیوم می باشد. همچنین از این ترکیب در پالایش فلزات گرانبها، و جداسازی کاتیون های فلزی استفاده می کنند.

اوره

اوره با نام کاربامید نیز خوانده می‌شود. اوره خالص جامد بی رنگ و بسیار محلول در آب و غیر سمی است. این ترکیب شیمیایی به صورت محلول در آب بوده و در اسید و قلیا نامحلول است.

سولفات آهن

سولفات آهن با نام زاج سبز نیز شناخته می شود. ماده شیمیایی به رنگ سبز است و کاربردهای فراوانی دارد.

بوراکس

بوراکس نام دیگر سدیم تترا بورات است. از ترکیبات عنصر بور می باشد. بوراکس در صنایع گوناگونی کاربرد دارد و از آن در تمیز کننده ها، قارچ کش ها، حشره کش، علف کش، ضد عفونی کننده ها و… استفاده می گردد. در دو نوع دکا و پنتا در بازار عرضه می گردد. تفاوت نوع دکا و پنتا در مقدار آب موجود در ساختار این ترکیبات است. بوراکس دکا با دارا بودن 10 مولکول آب پرکاربرد ترین نوع این ماده است. نوع خشک بدون آب است و نوع پنتا در ساختار خود دارای 5 مولکول آب می باشد.

پتاسیم سیانید

پتاسیم سیانید یا سیانور پتاسیم (KCN) یک نمک کریستالی بی‌رنگ شبیه به شکر و بسیار محلول در آب است. از این ماده در استخراج طلا، سنتز آلی و آبکاری استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای این ماده می‌توان به جواهرسازی برای آبکاری طلا و پرداخت فلز اشاره کرد. سیانور پتاسیم بسیار سمی است.

کلرید قلع

کلرید قلع ترکیبی سفید رنگ به صورت بلورهای جامد می باشد. کلرید قلع در اسیدها به عنوان عاملی اکسید کننده عمل می کند و در موادی مانند آب، اتانول، استون حلال های این ماده هستند.

کلرید مس

کلرید مس در آب محلول است. این نمک به عنوان شناخته شده ترین نمک مس در واکنش های شیمیایی به کار برده می شود.

لوازم مورد نیاز برای استخراج طلا از بردهای الکترونیکی

بشر

ارلن

مزور یا استوانه مدرج

قیف شیشه ای

کاغذ صافی (فیلتر)

بوته چینی یا کروزه آزمایشگاهی

بوته زرگری

 

از کجا مواد شیمیایی و لوازم آزمایشگاهی استخراج طلا را بخرم؟

شما می توانید مشخصات و قیمت انواع مواد شیمیایی و لوازم آزمایشگاهی استخراج طلا را در فروشگاه اینترنتی ای آز فعال در حوزه ی فروش مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی مشاهده بفرمائید. www.eaz.ir